Mijn koffiedik


De coordinatie van welke molblogger wat zou gaan verslaan bij Koffiedikkijken liep wat in de soep (Gelukkig zijn er verslagen o.a. hier, hier , hier en hier). In plaats van alsnog verslag over andermans voorspellingen plaats ik hier wat ik zélf in het koffiedik zie.
Drie typen marketeers
Mijn voorspelling richt zich op alle bedrijven die internet inzetten als a) marketing/communicatiemiddel, b) e-commerce kanaal of c) beiden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBinnen die bedrijven lopen grofweg drie typen marketeers rond, die ik eerst kort zal beschrijven.
1. De Medianderthaler
Blijft vasthouden aan traditionele media (op zich prima) zonder de kansen van nieuwe media te zien of te willen zien (niet zo prima). Doet het nog steeds goed in organisaties met ruime budgetten.
2. De Tijdschriftenlezer
Leest van alles en nog wat (tijdschriften in de brede zin van het woord: vakbladen, vaksites, blogs, nieuwsbrieven, etc) over de ontwikkelingen op interactieve communicatie. Spreekt foutloos nieuwe media-jargon. Denkt dat het al 2010 is, maar vergeet dat hij zelf (én erger: zijn organisatie) in werkelijkheid nog niet klaar is voor 2007. Doet het goed in vergaderingen en op borrels waar direct presteren niet aan de orde is.
3. De Optimist-realist
Weet wat er aan technische en sociale ontwikkelingen speelt, ziet de kansen daarvan, maar laat zich niet gek maken door wat er (technisch) kán. Kijkt liever naar wat voor de organisatie én voor de klant relevant is. Overziet ook de consequenties van het inzetten van nieuwe media, bijvoorbeeld op gebied van organisatie- en mentaliteitswijziging, integrale communicatie, verhouding tussen marketing en e-commerce.
Mijn voorspelling: de groep Optimist-realisten zal toenemen.
Verklaring
a) Steeds meer Medianderthalers gaan begrijpen dat er 'iets' aan het gebeuren is, waardoor er langzaamaan geloof in interactieve communicatie komt. Sommige Medianderthalers zullen trouwens eerst doorschieten naar de categorie Tijdschriftenlezer.
b) De Tijdschriftenlezers meer en meer inzien dat de ontwikkelingen en mogelijkheden schier onuitputtelijk zijn, maar dat de relevantie voor de eigen organisatie niet voor alles geldt. Zeker als de basis (bijvoorbeeld een up-to-date website of een snelle klantenservice) nog niet op orde is.
c) Er komen steeds meer jonge marketeers die zijn opgegroeid met interactieve media. Zij zullen beter zien wat er aan ontwikkelingen gaande is en zij zullen beter begrijpen wat je er als klant écht aan hebt.
Komt daarmee in 2007 alles goed?
Het gevolg van meer Optimist-realisten in de marketing is dat de kwaliteit van marketing / communicatie / dienstverlening beter wordt. Er zal binnen steeds meer bedrijven duidelijk worden wat de toegevoegde waarde van 'interactief' kan zijn. En dat is een goede ontwikkeling.
Maar het gaat langzaam, ook over een jaar zijn we er nog lang niet. Ik quote uit mijn posting van 3 januari vorig jaar. Volgens mij geldt onderstaande nog steeds. Ik heb in de quote alleen '2006' in '2007' veranderd:
"In deze tijd lijken veel (internet)marketeers zich te laten verlammen door web 2.0, convergentie, vodcasting, generation C en andere beloftes voor de toekomst. Maar de weg naar naar 2010 en verder gaat ? echt waar - eerst via 2007. Dus (internet-)marketeers, laat je niet remmen door de oneindige mogelijkheden van de toekomst, maar maak eerst die kleine stapjes vooruit. Hiermee bewijs je de waarde van interactieve marketing voor de organisatie."
Over een jaar maar weer eens kijken hoe het er dan voor staat?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid