Overslaan en naar de inhoud gaan

'A-merken moeten geen wereldinnovaties nastreven'

Merkfabrikanten moeten stoppen met het ontwikkelen van wereldwijde innovaties. Inspelen op de regionaal verschillende behoeften van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat vinden althans de consultants van . Volgens de adviseurs kunnen A-merken succes boeken door schaalvoordelen te benutten en tegelijkertijd regionaal te differentiëren.

related partner content for mobile comes here

Innovatie werd lange tijd gezien als een soort superwapen in de strijd met huismerken.

Niets is echter minder waar gebleken, vindt Roland Berger. Innovaties - veelal op het gebied van verpakking - worden namelijk amper door de consument opgemerkt, en als dit al gebeurt gaat het vaak om de innovatie van een huismerk.

A-merken hebben te maken met consumenten op een regionale of hooguit landelijke schaal, waardoor zij zowel bij het introduceren van nieuwe producten als bij de corporate marktprofilering, nauwer aan kunnen sluiten bij de voorkeuren van de 'shoppers'.

Om de slag met huismerken en discounters in hun voordeel te beslissen, moeten A-merken zich dan ook richten op innovatie op regionaal niveau, aldus Roland Berger.

'Gestandaardiseerde innovaties zijn makkelijk te kopiëren en sluiten niet aan bij de regionaal verschillende consumentbehoeften. Als merkfabrikanten erin slagen om per land of regio specifieke vernieuwingen aan te brengen - puur gericht op de wens van de markt - leidt dit gegarandeerd tot een stijging van de verkoopcijfers. Je zit dit bijvoorbeeld terug in de recente revival van heritage brands. Deze relatief kleine, regionaal georiënteerde merken doen het nu erg goed, doordat zij aansluiten bij de regionale wensen.'

Deze focus op regionale differentiatie vraagt echter om een omslag in het denken van merkfabrikanten. Jarenlang is, volgens Roland Berger, namelijk gefocust op kostenefficiëntie en standaardisatie om schaalvoordelen zo groot mogelijk te houden. Lokaal georiënteerde innovaties hoeven echter niet ten koste te gaan van schaalvoordelen.

'Als we kijken naar het voorbeeld van een chips-fabrikant, kunnen zij de processen van verpakken, aardappels schillen, bakken en kruiden nog steeds plaats laten vinden op Europees niveau. Vervolgens voegen ze daarentegen voor de afzonderlijke landen een specifieke smaak toe.'

Deze strategische kentering lijkt onontkoombaar.

'Als merkfabrikanten zich blijven richten op gestandaardiseerde innovaties, zullen ze het altijd afleggen tegen het inzicht in de consumentenpreferentie en de machtspositie van retailers,' aldus Roland Berger.

'Er is de afgelopen jaren het nodige veranderd in de markt. Tegenwoordig worden aankoopbeslissingen meer dan ooit genomen op de verkooppunten. Een nieuw product verleidt de consument tot een probeeraankoop, waarna de kwaliteit zichzelf verkoopt. Als deze aanspreekt, lijkt merktrouw een stap dichterbij.'

Roland Berger geeft als advies: 'Maak optimaal gebruik van schaalvoordelen door bepaalde activiteiten en processen wereldwijd te standaardiseren, maar doe dit absoluut niet met activiteiten die inspelen op regionale consumentvoorkeuren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in