Overslaan en naar de inhoud gaan

Overgewicht, welke huishoudens hebben er last van?

GfK deed onderzoek naar het soort huishoudens waar overgewicht wordt geconstateerd. Wat zijn dat nu voor huishoudens en welke attitudes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

deed onderzoek naar het soort huishoudens waar overgewicht wordt geconstateerd. Wat zijn dat nu voor huishoudens en welke attitudes hebben ze ten aanzien van aanbiedingen, prijs en kwaliteit?

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten staan deze maand uitgebreid beschreven in het Tijdschrift voor Marketing, maar de pdf van het artikel is ook terug te vinden op

Hieronder de belangrijkste uitkomsten:

- Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld lager opgeleid dan huishoudens zonder overgewicht.

- Gezinssamenstelling speelt een belangrijke rol, gekoppeld aan leeftijd van de huisvrouw. Jonge of oudere huishoudens, wel of geen kinderen.

- Huishoudens met overgewicht blijken impulsiever en hebben minder discipline; ze zijn gevoeliger voor 'prikkels' tijdens het boodschappen doen dan de huishoudens zonder overgewicht.

- Huishoudens met overgewicht laten zich makkelijker beinvloeden door mensen uit hun directe omgeving, kopen vaker dezelfde producten en stellen goedkeuring van vrienden en familie op prijs.

- Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld vaker op zoek naar informatie over producten en lezen meer reclamedrukwerk en advertenties dan huishoudens zonder overgewicht.

- Huishoudens met overgewicht ervaren naar eigen zeggen vaker financiële beperkingen waardoor zij eerder op zoek gaan naar voordeel. Die financiële beperking lijkt volgens de onderzoekers eerder een perceptie dan gebaseerd op de feitelijke inkomenssituatie. Het feitelijke netto inkomen van deze huishoudens is namelijk niet lager dan van huishoudens zonder overgewicht.

- Tot slot doen de huishoudens met overgewicht vaker mee aan spaarprogramma's en zijn ze gevoelig voor reclame.

- Huishoudens met overgewicht zijn niet meer prijs- of kwaliteitgeoriënteerd dan huishoudens zonder overgewicht, hebben niet meer winkel- of merktrouw, en zijn niet innovatiever.

Noot: in het printartikel is een grafiek per abuis tweemaal afgedrukt. In de pdf is deze fout verbeterd en staan de twee juiste grafieken vermeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in