Overslaan en naar de inhoud gaan

Meeste MKB’ers investeren in 2021 minder in marketing

Vier op de tien ondernemers steekt (nog) minder geld in marketing dan in 2020.
MKB marketingbudgetten omlaag
MKB marketingbudgetten omlaag
© Shutterstock
MKB marketingbudgetten omlaag
MKB marketingbudgetten omlaag
© Shutterstock

39 procent van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, zegt dit jaar minder geld te steken in marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van Sortlist, een intermediair voor marketingbureaus, die actief is in Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Sortlist ondervroeg over de landen heen 498 respondenten. In Nederland werden 100 MKB'ers gehoord.

related partner content for mobile comes here

Minder investeren had weliswaar de overhand, toch zegt 30 procent van de Nederlandse MKB’ers méér te investeren in marketing dan vorig jaar. De meeste budgetstijgingen zullen tussen de 11 en 25 procent liggen. Sortlist becijfert dat dat betekent dat een kwart van de ondervraagde bedrijven van plan is om in het lopende jaar tussen de 10 en 100 duizend euro aan marketing uit te geven. Daarnaast wil een kwart tussen 5 en 10 duizend euro investeren.

Vergelijking met Europese landen

Nederland heeft – zo concludeert het onderzoek - het hoogste percentage MKB-bedrijven met een groeiend marketingbudget en het laagste percentage verlaagde investeringen van alle onderzochte landen. 23 procent van de ondervraagden zegt overigens nog geen beslissing te hebben genomen.

Nadruk op digital

Zoals ook bleek uit de Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ insights, is de voorkeur voor online marketing groter dan voorheen. Onderstaande grafiek geeft de voorkeurskanalen van MKB-bedrijven in Europa aan.

Investeren
Investeren Sortlist

Social

In Nederland is het niet veel anders. De top 3 marketingkanalen bij ons zijn sociale media, gevolgd door de websites en e-mailmarketing. De expertises waarin ondernemers van plan zijn te investeren in 2021 verschillen daarentegen enigszins. Digitale strategie en online reclame voeren de peiling aan, gevolgd door sociale media en traditionele reclame.

 

Meer onderzoeksresultaten, klik hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in