Kwart klanten heeft geen enkele binding met bedrijf


Uit het onderzoek blijkt dat zeker 26 procent van alle klanten die regelmatig producten of diensten afnemen bij specifieke bedrijven, vindt dat die bedrijven slecht presteren. Ook voelen ze nauwelijks een emotionele band met die bedrijven.
Het onderzoek werd uitgevoerd in zes markten waar dienstverlening belangrijk is. Dat maakt de uitkomst van het onderzoek des te opmerkelijker omdat bij deze bedrijven de relatie met hun klanten juist hoog in het vaandel zou moeten staan. De markten die onderzocht werden zijn retail, financiële dienstverlening, technologie, automobielindustrie, luchtvaart en telecom. In totaal werden ruim 10.000 consumenten gevraagd naar de prestaties van het bedrijf en de gevoelens die ze voor het bedrijf koesteren. Zo werd onderzocht of de bedrijven hun klanten met respect behandelen, of ze voldoende bereikbaar zijn en of de klanten begrijpen wat de bedrijven voor ze kunnen betekenen. Over deze meest basale services is zelfs 28 procent ontevreden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPositieve gevoelens zijn ver te zoeken. Meer dan de helft van de loyale klanten koestert geen emotionele band met de bedrijven. Zeker 57 procent van de ondervraagden vindt de bedrijven niet aantrekkelijk, niet bij ze passen en zijn er niet trots op klant te zijn.
Daarmee komt het aantal mensen dat én geen goede prestaties, én geen positieve gevoelens heeft bij de bedrijven op 26 procent van alle ondervraagden. Desondanks blijven ze trouw aan de bedrijven waar ze zo weinig binding mee hebben en maken ze geen aanstalten om op te stappen.
Jaarlijks voert Research International op eigen initiatief diverse internationale onderzoeken uit om nieuwe inzichten te verwerven over menselijk gedrag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid