Overslaan en naar de inhoud gaan

Kiezer kiest bewust

De kiezer bepaalt zijn stem nog altijd het meest op basis van partijprogramma's en laat zich in veel mindere mate leiden door debatten. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het partijprogramma wordt door kiesgerechtigden het vaakst (42 procent) als belangrijkste motief voor een keuze gegeven. Daarna volgt onder andere de ideologie van een partij. Volgens het onderzoek is de rol van de lijsttrekker voor de verkiezingen van 12 september gelijk aan eerdere stemrondes. Hetzelfde geldt voor stemwijzers op internet.

related partner content for mobile comes here

Een kwart van de ondervraagden zegt dat de lijsttrekker belangrijk is bij het bepalen van de stem. Voor 15 procent is het goede optreden tijdens lijsttrekkersdebatten op tv doorslaggevend. Uit ander onderzoek door politiek deskundigen Kristof Jacobs en Niels Spierings van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat het actieve gebruik van sociale media nog weinig oplevert: als het meezit vijfhonderd stemmen. Dat komt volgens de onderzoekers vooral doordat de groep die met sociale media wordt bereikt relatief klein is. Ook gaat het vaak niet om potentiële nieuwe kiezers, maar om mensen die al erg geïnteresseerd zijn in die partij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in