Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren denken wel te weten of informatie betrouwbaar is, maar dat valt erg tegen

Week van de Mediawijsheid opent met nieuwe onderzoeksresultaten
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Jongeren zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. De meesten hebben bijvoorbeeld moeite met het inschatten van betrouwbare informatie, wat van belang is voor het herkennen van nepnieuws.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit twee complementaire onderzoeken die vandaag bij de start van de Week van de Mediawijsheid zijn gelanceerd: de Monitor Jeugd en Media 2017 van Kennisnet en Vanzelf Mediawijs? 2017 van Mediawijzer.net.

School speelt nu slechts een kleine rol in het bijbrengen van digitale vaardigheden, zo laten de onderzoeken zien. Jongeren doen hun vaardigheden vooral in hun vrije tijd op en ervaren daarbij weinig uitdaging. De sociale omgeving waarin zij opgroeien is daardoor van grote invloed op de manier waarop zij met media omgaan.

Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 24 november. Het thema: ‘Generatie Media: samen mediawijs’. Tijdens de week roept Mediawijzer.net docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in