Overslaan en naar de inhoud gaan

Jack Daniel's brengt voorzichtig een nieuwe whiskey op de markt

Whiskeys met een smaakje zijn hip in de Verenigde Staten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drie jaar geleden bracht Jack Daniel&;s de Tennessee Honey Line uit (met honing), nu de (met kaneel). 

related partner content for mobile comes here

Die eerste nieuwe whisky werd destijds met en al in de markt gezet, de nieuwe wordt vanaf deze maand heel voorzichtig verkocht.

Geen commercials en het goedje is voorlopig slechts in drie Amerikaanse staten te koop: thuisstaat Tennessee, Oregon en Pennsylvania.

Tennessee Fire gebruikt op dit moment de sociale media () en point-of-sale marketing. In de winkel wordt gecommuniceerd met een line extension: ‘Old No. 7 with a Red Hot Burn. En de tagline ‘Tonight. Two Words. Jack Fire.’

Risico

Casey Nelson, de senior brandmanager zegt tegen dat men behoedzaam met het merk Jack Daniel’s wil omgaan. ‘Als je innoveert rondom een bepaald idee, loop je een bepaald risico.’

Een van die potentiële risico’s is kannibalisatie: huidige gebruikers die overstappen op de nieuwe smaak in plaats van dat er nieuwe kopers bijkomen.

De honingversie had daar een paar jaar geleden niet zoveel last van omdat de doelgroep bestond uit (meer) vrouwen, Afro-Amerikanen en Hispanics. Dit gevaar is wel wat groter als je nog een nieuwe smaak introduceert, meent de brandmanager. Hij baseert zich hier op onderzoek van Jack Daniel&;s-eigenaar Brown-Forman deed.

Vandaar dus de test in slechts drie staten.

Marktaandeel afsnoepen

Het merk wil marktaandeel afsnoepen van het groeiende &;kaneel whiskey-segment&; waar het merk Fireball (‘Tastes Like Heaven. Burns Like Hell’), eigendom van Sazerac, sterk in is.

AdAge meldt dat Fireball in 2011 nog 450.00 vaten verkocht, in 2013 maar liefst 1,9 miljoen. Het heeft hierdoor een kaneelwhiskeymarktaandeel van 80 procent.

praat niet over de marketingstrategie. Het maakt gebruik van een die zich op kroegeigenaren en jonge whiskeyliefhebbers richt. 

Fireball is het vierde whiskeymerk in de VS (barverkoop niet meegeteld), Jack Daniel&;s is nummer één met een marktaandeel van 12 procent.

De verkoop van Jack Daniel’s’ honingvariant zag in in het derde kwartaal in vergelijking met het jaar daarvoor. 

45 procent van de groei in de verkoop van whiskey komt voor de rekening van de whiskey-met-een smaakje, zo meldt de Distilled Spirits Council of the United States.

Wil je weten hoe het smaakt, heeft ‘m geproefd. 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in