Overslaan en naar de inhoud gaan

Google heft beperkingen merknamen op

Bij Google kunnen adverteerders voortaan ook advertentieruimte inkopen op de namen van concurrenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google hoopt met deze beslissing meer reclamegelden binnen te krijgen, aldus Cnet. Tot nu toe was het verboden om advertentieruimten te kopen op naam van concurrenten, maar volgens Google ondermijnde deze regel, toch al jaren een vast onderdeel van de internetetiquette, de effectiviteit, lees winstgevendheid, van zijn zoekmachine.
Juristen spreken van een riskante stap. Tegenover CNet spreekt een van hen van een 'oorlogsverklaring' aan de bekende merken. 'Ze wapperen met de rode vlag naar de stier.'

related partner content for mobile comes here

Daarnaast introduceren zowel Google als Yahoo een optie voor lokaal adverteren. Adverteerders kunnen hierdoor segmenteren op regio of postcode.
Google en Yahoo kwamen vorige maand al met 'lokaal zoeken', waarbij de internetter alleen zoekresultaten 'uit de buurt' te zien krijgt. Daar komen nu dus ook gelokaliseerde advertenties bij, vergelijk het met adverteren in een stadsblad, of huis-aan-huis blad. Tot nu toe was het alleen mogelijk om de te segmenteren op land van herkomst, met de daarbij horende advertentietarieven.
De nieuwe reclame-optie is door Google in zeven landen geïntroduceerd, waaronder Nederland. De Amerikaanse zoekmachine heeft bij ons een marktaandeel van tegen de 70 procent, dat is het percentage inter-netters dat Google gebruikt voor zoeken op internet.
Wereldwijd wikkelt Google elk dag 200 miljoen zoekvragen af. Meer dan 150 duizend bedrijven hebben advertentieruimte gekocht op basis van trefwoorden die gebruikers in zoekopdrachten opgeven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in