Google heft beperkingen merknamen op
Google hoopt met deze beslissing meer reclamegelden binnen te krijgen, aldus Cnet. Tot nu toe was het verboden om advertentieruimten te kopen op naam van concurrenten, maar volgens Google ondermijnde deze regel, toch al jaren een vast onderdeel van de internetetiquette, de effectiviteit, lees winstgevendheid, van zijn zoekmachine.
Juristen spreken van een riskante stap. Tegenover CNet spreekt een van hen van een 'oorlogsverklaring' aan de bekende merken. 'Ze wapperen met de rode vlag naar de stier.'
Daarnaast introduceren zowel Google als Yahoo een optie voor lokaal adverteren. Adverteerders kunnen hierdoor segmenteren op regio of postcode.
Google en Yahoo kwamen vorige maand al met 'lokaal zoeken', waarbij de internetter alleen zoekresultaten 'uit de buurt' te zien krijgt. Daar komen nu dus ook gelokaliseerde advertenties bij, vergelijk het met adverteren in een stadsblad, of huis-aan-huis blad. Tot nu toe was het alleen mogelijk om de te segmenteren op land van herkomst, met de daarbij horende advertentietarieven.
De nieuwe reclame-optie is door Google in zeven landen geïntroduceerd, waaronder Nederland. De Amerikaanse zoekmachine heeft bij ons een marktaandeel van tegen de 70 procent, dat is het percentage inter-netters dat Google gebruikt voor zoeken op internet.
Wereldwijd wikkelt Google elk dag 200 miljoen zoekvragen af. Meer dan 150 duizend bedrijven hebben advertentieruimte gekocht op basis van trefwoorden die gebruikers in zoekopdrachten opgeven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid