Overslaan en naar de inhoud gaan

Genoeg kopzorgen voor de CMO, maar de marketingbudgetten stijgen

CMO Report deel II | De hand blijft niet op de knip, zeggen cmo's. 44 procent verwacht meer te besteden te hebben.
blij spaarvarken
© shutterstock
blij spaarvarken
© shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Ondanks de vele wereldwijde uitdagingen, blijkt de Nederlandse marketingtop toch te blijven uitblinken in optimisme en can do. Dat zou je in ieder geval voorzichtig kunnen opmaken uit het feit dat de marketingbudgetten nog niet bezwijken onder de sores (over ESG gaan we het later nog hebben). Sterker nog, de marketingbudgetten voor komend jaar gaan in de plus. Niet bij iedereen natuurlijk, maar bij heel veel brands wel. Dit zijn de cijfers:

related partner content for mobile comes here

Het marketingbudhet over 2024 zal...

Stijgen                                                43,8%
Meer dan 10 pct 12,5%
5 tot 10 pct         16,7%
Max 5 pct            14,6%


Min of meer hetzelfde blijven          41,7%


Afnemen                                            14,6%
Maximaal 5 pct  =  2,1%
Met 5 tot 10 pct  = 8,3%
Meer dan            = 4,2%

(Afrondingsverschillen zorgen ervoor dat u op 100,1 pct komt bij het optellen.)

Dat klinkt als goed nieuws voor de merkenbouwers en toeleveranciers. Maar waar gaat dat geld dan heen? We vroegen cmo’s waar ze in 2024 méér budget heen te denken schuiven.

De top 3 wordt daarbij ingenomen door online-videoreclame, merkcampagnes en social media.

Ik verwacht in 2024 meer uit te zullen geven aan:

Online-videoreclame 56%

Merkcampagnes 54%

Social media  52%

Interne kennis 46%

Branded content 46%

Creatie 42%

Performance-marketing 42%

Employer branding 40%

Live events 35%

Podcasts 31%

OOH-reclame 31%

Zoekmachinemarketing 29%

Retailmedia 27%

Meer CMO Report Coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Ondanks dat mediakanalen en marcom-strategieën hier door elkaar lopen, kunnen we hier toch de voorzichtige conclusie trekken dat ‘the long of it’ (merkcampagnes) in iets grotere belangstelling staat dan ‘the short of it’ (performance marketing). En dat online-videoreclame en social media daarin toch wel als drijvende krachten gezien worden. Maar laten we dat even herhalen: ‘voorzichtige conclusie’.

Waar volgend jaar mínder aan wordt uitgegeven? Aan Radioreclame, Display-reclame en Creatie. Ook hier het rijtje tot en met 25 procent.

Ik verwacht in 2024 minder uit te zullen geven aan:

Radioreclame 35%

Display-reclame 33%

Creatie 27%

OOH-reclame 27%

Digital audio 25%

Tv-reclame 25%

Wat dit rijtje vooral lijkt te suggereren is dat er meer centen gaan naar online, digital en social advertising en dat de ‘good old’ banner daarbij al een beetje op zijn retour lijkt te zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in