Overslaan en naar de inhoud gaan

G-Star en WE stoppen met zandstralen spijkerbroeken

Modeketens G-Star en WE stoppen met het zandstralen van spijkerbroeken. Dit hebben zij aangegeven na contact met de Schone Kleren Campagne.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne schenkt aandacht aan de gevaren van het zandstralen van spijkerbroeken voor arbeiders. Zandstralen kan namelijk de dodelijke longziekte silicose (stoflongen) veroorzaken.

related partner content for mobile comes here

Ruim 550 arbeiders in Turkije hebben inmiddels silicose opgelopen, en minstens 46 slachtoffers zijn overleden.

Wyger Wentholt van de Campagne zegt verheugd te zijn dat G-Star en WE hebben aangegeven te stoppen met deze methode. 'Deze omstreden techniek moet zo snel mogelijk de wereld uit.' Eind vorig jaar gaven internationale grootmachten H&M, Levi's en C&A al aan dat zandstralen wat hun betreft voortaan taboe is. De Nederlandse merken CoolCat, Kuyichi en Scotch & Soda hebben aan de Schone Kleren Campagne laten weten dat zij geen gebruik maken of zullen maken van deze techniek. Anderen zijn nog niet zo ver. 'Modebedrijven als Diesel, Replay en Dolce & Gabbana willen de dialoog niet eens met ons aangaan, terwijl wij weten dat zij wel zandstralen', zegt Wentholt.

Het onder hoge druk spuiten van zand op de broeken gebeurt vaak zonder goede bescherming, te lang achter elkaar en in slecht geventileerde ruimtes. Hierdoor ontstaat een vorm van silicose die zich zeer snel ontwikkelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in