Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile Case: Astma Fonds

Goede doelen in Nederland staan voor de uitdaging om fondsen te werven en vrijwilligers aan zich te verbinden, ook nu het Bel-me-Niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Goede doelen in Nederland staan voor de uitdaging om fondsen te werven en vrijwilligers aan zich te verbinden, ook nu het Bel-me-Niet register van kracht is en de opt-in wetgeving strenger is. Het Astma Fonds vindt mobile marketing een goede, nieuwe aanvulling.

related partner content for mobile comes here

"Collectanten werven wordt steeds uitdagender," zegt Sanne de Beus, collectemanager bij het Astma Fonds. "Het kanaal telemarketing is bijna aan zijn einde. Met mobile marketing bereiken we mogelijk een andere en jongere doelgroep. We zetten meer kanalen in: straatwerving, online enquêtes, affiliate marketing en werving bij supermarkten en tuincentra. Mobiel is daarop een innovatieve en kwalitatieve aanvulling gebleken."

De case: Het Astma Fonds zette sinds 2009 drie mobiele campagnes in om collectanten te werven. Dat gebeurde via het mobiele panel van mobiele interactiepartij Valuewait. Naast het vinden van collectanten, maakten de campagnes dat deelnemers zich realiseerden hoe belangrijk longen zijn. Deelnemers werden zich bewust van het probleem van longziekten, hoe deze worden veroorzaakt en de doelstellingen van het Astma Fonds. Dat gebeurde door enkele inleidende kennisvragen over bijvoorbeeld het enorme aantal liters zuurstof dat je per dag inademt of het aantal mensen in Nederland met de ziekte COPD.

Resultaten
Het Astma Fonds richt zich in de campagnes op iedereen boven de 18 jaar die in de collecteweek in mei, 90 minuten tijd vrij wil maken om in de eigen buurt te collecteren. Het Astma Fonds wierf via dit mobiele kanaal al vele honderden collectanten. De conversie cijfers lopen uiteen van 4,3% tot 9,1% van het panel, die bereidheid tonen om te collecteren. Voor het laagste conversiecijfer (4,3%) is een verklaring. De Beus: "Veel deelnemers in de laatste campagne gaven aan al te collecteren voor het Astma Fonds. Zij waren dus in eerdere campagnes al geworven." Opvallend is bovendien dat 39% van de gegadigden man is. Dat is buitengewoon voor het Astma Fonds, waar veel vrouwen zich aandienen als vrijwilliger. "Het is ons dus ook gelukt om nieuwe doelgroepen aan te boren." Als het aan het Astma Fonds ligt, zal mobiele marketing deel blijven uitmaken van de media mix. Wil je ervaren hoe de campagne eruit ziet? Scan de QR code of sms 'VW COPD' naar 1008.Bron: Adformatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in