Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Blue Band Goede Start witbrood misleidend

Unilever moet advertenties van Blue Band Goede Start witbrood aanpassen omdat ze misleidend zijn. Dat meldt de organisatie Foodwatch.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Frank Jonkers won een zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC). Hij beklaagde zich in 2010 over Blue Band Goede Start, volgens Unilever 'wit waar volkoren in zit'. Tijdens de procedure voerde Unilever aan dat witbrood 'in de letterlijke zin van het woord' geen volkoren bevat en dat consumenten in die context moesten begrijpen dat het witbrood niet even gezond is als echt volkorenbrood.

related partner content for mobile comes here

De reclame van Blue Band Goede Start witbrood is oneerlijk, oordeelde de Reclame Code Commissie, omdat deze wel degelijk het witbrood als volkoren brood aanprijst. 'Unilever beperkt het vermogen van consumenten om doordacht te beslissen, door de suggesties die in de reclame worden gewekt', aldus de RCC.

, een organisatie die opkomt voor 'het recht van de consument op veilig en goed voedsel' heeft Jonkers juridisch bijgestaan nadat producent Unilever als gevolg van de uitspraak een beroepsprocedure wilde starten, Inmiddels zou het concern de procedure weer hebben ingetrokken.

Foodwatch voert ook actie tegen Blue Band Goede Start 'vanwege de misleidende marketing die op de lange termijn een gezonde leefstijl kan ondermijnen'. Extra kwalijk, vinden zowel Jonkers als foodwatch, dat de marketing zich specifiek op ouders richt. Juist kinderen, de uiteindelijke doelgroep, zouden niet zo vroeg in hun leven aan een product moeten wennen, dat minder voedingswaarde heeft dan volkorenbrood.

Unilever heeft nog niet gereageerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in