Reclame Blue Band Goede Start witbrood misleidend


Frank Jonkers won een zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC). Hij beklaagde zich in 2010 over Blue Band Goede Start, volgens Unilever 'wit waar volkoren in zit'. Tijdens de procedure voerde Unilever aan dat witbrood 'in de letterlijke zin van het woord' geen volkoren bevat en dat consumenten in die context moesten begrijpen dat het witbrood niet even gezond is als echt volkorenbrood.
De reclame van Blue Band Goede Start witbrood is oneerlijk, oordeelde de Reclame Code Commissie, omdat deze wel degelijk het witbrood als volkoren brood aanprijst. 'Unilever beperkt het vermogen van consumenten om doordacht te beslissen, door de suggesties die in de reclame worden gewekt', aldus de RCC.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSFoodwatch, een organisatie die opkomt voor 'het recht van de consument op veilig en goed voedsel' heeft Jonkers juridisch bijgestaan nadat producent Unilever als gevolg van de uitspraak een beroepsprocedure wilde starten, Inmiddels zou het concern de procedure weer hebben ingetrokken.
Foodwatch voert ook actie tegen Blue Band Goede Start 'vanwege de misleidende marketing die op de lange termijn een gezonde leefstijl kan ondermijnen'. Extra kwalijk, vinden zowel Jonkers als foodwatch, dat de marketing zich specifiek op ouders richt. Juist kinderen, de uiteindelijke doelgroep, zouden niet zo vroeg in hun leven aan een product moeten wennen, dat minder voedingswaarde heeft dan volkorenbrood.
Unilever heeft nog niet gereageerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid