Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale Coupon: Papieren tijger of digitale krachtpatser?

Wie kent niet de Douwe Egberts spaarpunten die uit het koffiepak geknipt moeten worden? Ze zijn er nog, maar hebben ze hun langste tijd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Digitale coupons zullen de plaats van gewone uitknipcoupons overnemen. Simpelweg omdat ze veel eenvoudiger en fexibel ingezet kunnen worden. Anders dan bij spaarsystemen kunnen kortingen, aanbiedingen of cadeaus bovendien direct bij de dienstverlener, winkelier of het horecabedrijf geincasseerd worden, onder meer door smartphone- en tabletgebruikers. Daar komt nog bij dat digitale coupons zowel onderweg als thuis door consumenten gebruikt kunnen worden. Het effectieve bereik van een reclame- of promotiecampagne met digitale coupons kan door cross mediale inzet, met name via digitale (social) media, aanzienlijk toenemen, zeker als ze viraal gaan. Bij gewone papieren uitknipcoupons is dat onmogelijk en staat het format, de verspreide oplage en de tijdsduur vooraf vast. Digitale coupons kennen die beperkingen niet. 

related partner content for mobile comes here

Directe verkoop stimuleren, klantloyalteit laten toenemen of  naamsbekendheid vergroten, het kan allemaal met coupons. Consumenten zijn immers dol op speciale aanbiedingen, kortingen of cadeautjes.

Op traditionele wijze ontwikkelen en uitvoeren van een couponactie is echter een moeizaam en relatief kostbaar proces. Reden waarom couponaanbiedingen tot voor kort vooral door speciale couponsites werden gedistribueerd. Met de digitale coupon worden drempels om een eigen couponsysteem te gebruiken weggenomen en is dit (mobile) marketinginstrument toegankelijk geworden voor elke MKB ondernemer die zelf aanbiedingen wil doen aan de eigen gewenste doelgroep(en). Daarmee is de digitale coupon geen papieren tijger maar een digitale krachtpatser van formaat.

Interconnected Media

De meeste organisaties en ondernemingen hebben wel een standaardset aan documentatiemateriaal zoals briefpapier, visitekaartjes, folders en flyers e.d.  Daarnaast ook een website (wel of niet voor mobiel geoptimaliseerd), een blog of landingspagina. Allemaal marketing communicatiemiddelen die ervoor moeten zorgen dat de organisatie of onderneming in beeld komt en blijft bij de doelgroep, klanten of prospects.

Traditionele (analoge) media vormen samen met de digitale media een uitstekende basis voor cross mediale toepassing door weblinks (URL’s) of QR codes te gebruiken die media aan elkaar verbinden en daarmee versterken. De digitale coupon is daar een goed voorbeeld van.

Ondanks de potentie wordt van interconnected media nog maar mondjesmaat gebruik gemaakt en blijft het meestal bij het noemen van een webadres op een uiting. Dit kan te maken hebben met onbekendheid of het ontbreken van ervaring met het cross- en omni mediale toepassingsgebied in relatie tot Mobile Marketing.

Een aardig bijkomend verschijnsel is dat het koppelen van verschillende media ook de belangstelling geniet van zoekmachines waardoor het een positieve bijdrage levert aan een betere vindbaarheid.

Foto credits:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in