Consumentenbond: energiebedrijven begrijpen niets van klantenservice
Vragen van klanten die hun energiebedrijf bellen of e-mailen blijven vaak onbeantwoord. Een simpele verhuizing loopt in de soep. En als de klachten wel beantwoord worden, duurt dit te lang. De Consumentenbond heeft bij het onderzoek vooral gelet op klantvriendelijkheid. Iedere onderneming werd 30 keer per telefoon en 30 keer per e-mail benaderd. ‘Zo vroegen we of er andere stroom uit het stopcontact komt als je van leverancier verandert. De stroom blijft natuurlijk hetzelfde, maar toch wist 17 procent van de medewerkers dat niet’, melden onderzoekers van de Consumentenbond.
Van de door de bond onderzochte bedrijven viel Greenchoice het meest op in positieve zin. Bijkomend voordeel is dat deze energieleverancier telefonisch tegen een normaal tarief bereikbaar is. De andere bedrijven moeten enkele of meerdere punten verbeteren, stellen de onderzoekers.
Brancheorganisatie EnergieNed vindt echter dat er al heel veel verbeterd is. De energiebedrijven hebben afgelopen maanden hard gewerkt aan het verbeteren van de klachtenafhandeling, vindt EnergieNed. Het betrof vooral achterstanden in het versturen van eindafrekeningen, het ontbreken van verbruiksgegevens of foutieve verbruiksgegevens.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaInmiddels zijn de problemen volgens de branche-organisatie grotendeels opgelost en krijgt 96 procent van de zakelijke klanten binnen drie maanden de maandelijkse factuur. De resterende 4 procent krijgt de factuur later. Problemen in de facturering in de zakelijke markt ontstonden bij de opening van de markt op 1 januari 2002. De sector was niet voldoende voorbereid op de 65.000 zakelijke elektriciteits- en 2.500 gasklanten die zelf een leverancier mochten kiezen. De netbeheerders, meetbedrijven, leveranciers en klanten moesten erg wennen aan de nieuwe situatie, zeggen de energiebedrijven zelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid