Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond: energiebedrijven begrijpen niets van klantenservice

De klantenservice van energiebedrijven is onvoldoende. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek te hebben gedaan onder zes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vragen van klanten die hun energiebedrijf bellen of e-mailen blijven vaak onbeantwoord. Een simpele verhuizing loopt in de soep. En als de klachten wel beantwoord worden, duurt dit te lang. De Consumentenbond heeft bij het onderzoek vooral gelet op klantvriendelijkheid. Iedere onderneming werd 30 keer per telefoon en 30 keer per e-mail benaderd. ‘Zo vroegen we of er andere stroom uit het stopcontact komt als je van leverancier verandert. De stroom blijft natuurlijk hetzelfde, maar toch wist 17 procent van de medewerkers dat niet’, melden onderzoekers van de Consumentenbond.

related partner content for mobile comes here

Van de door de bond onderzochte bedrijven viel Greenchoice het meest op in positieve zin. Bijkomend voordeel is dat deze energieleverancier telefonisch tegen een normaal tarief bereikbaar is. De andere bedrijven moeten enkele of meerdere punten verbeteren, stellen de onderzoekers.
Brancheorganisatie EnergieNed vindt echter dat er al heel veel verbeterd is. De energiebedrijven hebben afgelopen maanden hard gewerkt aan het verbeteren van de klachtenafhandeling, vindt EnergieNed. Het betrof vooral achterstanden in het versturen van eindafrekeningen, het ontbreken van verbruiksgegevens of foutieve verbruiksgegevens.

Inmiddels zijn de problemen volgens de branche-organisatie grotendeels opgelost en krijgt 96 procent van de zakelijke klanten binnen drie maanden de maandelijkse factuur. De resterende 4 procent krijgt de factuur later. Problemen in de facturering in de zakelijke markt ontstonden bij de opening van de markt op 1 januari 2002. De sector was niet voldoende voorbereid op de 65.000 zakelijke elektriciteits- en 2.500 gasklanten die zelf een leverancier mochten kiezen. De netbeheerders, meetbedrijven, leveranciers en klanten moesten erg wennen aan de nieuwe situatie, zeggen de energiebedrijven zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in