Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing vergeten in industriebeleid

Het huidige industriebeleid legt zich toe op technische innovaties en flexibilisering van de arbeidskosten, maar vergeet de marketing en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat was de belangrijkste conclusie vorige week tijdens een door de Stichting Techniek en Marketing (STEM) georganiseerde discussiebijeenkomst. Er werd daar een oproep gedaan de concurrentiepositie van de Nederlandse Industrie te versterken door veel meer aandacht te ge-ven aan marketing en verkoop. ’Technische innovaties alleen zijn onvoldoende. Zij moeten hun oorsprong hebben in de markt en alle mar-ketingaspecten bevatten (verkoop, prijsstelling, marktonderzoek promotie etc.). Voor een succesvolle innovatie is een betere aansluiting bij huidige en toekomstige klantenwensen een voorwaarde’, aldus Bernard Fortuyn, oud-ceo van Hoek Loos en voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing.

related partner content for mobile comes here

’Technische innovatie garandeert niet dat er producten komen waarop iedereen zit te wachten. De produc-ten of diensten moeten beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de markt. Maar het moet ook aan de man worden gebracht’, stelde Jan Dopper, bestuurslid van de STEM en lid van de Raad van bestuur bij DSM. Marketing is goed georganiseerd bij bedrijven in consumentenproducten, maar kan en moet nog veel beter bij industriële producten en diensten.

Onlangs publiceerde de STEM het onderzoek ‘Waardecreatie en innovatie in de industrie’, uitgevoerd door prof. dr. P. Matthyssens (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam). In dit onderzoek werden 800 managers van industriële bedrijven ondervraagd over de marketingfunctie in hun bedrijf. In het onderzoek wordt met name aangetoond dat doorbreken van gebruiken en tradities in het eigen denken en een sterke focus op het creëren van klantenwaarde een belangrijke voorwaarde is om tot succesvolle afzet van innovaties te komen.

Marketing is bij veel industriële MKB bedrijven en technostarters onvoldoende ontwikkeld en nauwelijks is bekend hoe een effectief marketingbeleid de omzet en winst kan doen stijgen.
De STEM stelt in een reactie op de Industriebrief van het kabinet drie actie punten voor:
- verplichte aandacht op technische opleidingen bij HBO en universiteiten voor industriële marketing en ondernemerschap
- introductie van marketing bij technische (MKB) ondernemingen en onderzoeksinstituten samen met branche organisaties
- bij technische subsidies voor product of technologie ontwikkeling moet een marketingplan of -visie als voorwaarde worden gesteld

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in