Overslaan en naar de inhoud gaan

Condor failliet

Postproductiebedrijf en begrip in reclameland Condor Digital is failliet. Dit geldt voor de vestigingen in Amsterdam en Brussel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Na 30 jaar zijn we genoodzaakt om de boeken neer te leggen. Helaas hebben we ons faillissement aan moeten vragen. We blijven operationeel tot nader bericht en we hopen op een doorstart, want de kennis van Condor zal niet verloren gaan’, aldus het korte persbericht.

related partner content for mobile comes here

‘Dit is geen vroege 1 april-grap’, bevestigt planner Kim van der Graft.

Peter Lemmen, managing director, legt uit: ‘We kampten met de erfenis van een dure overhead, met een duur pand in Oud-Zuid en dure krachten. De marges zijn zo laag geworden, de nieuwe generatie kon de oude generatie niet meer bekostigen.’

Er komt hiermee een definitief einde aan het ‘grootste onafhankelijke postproductiebedrijf in Europa’, Condor International, zoals het op de nog zo mooi wordt gezegd.

Al was daar al langer geen sprake meer van. Vestigingen in Londen, Berlijn, Kiev, Kaapstad en Dubai werden eerder al verkocht of gesloten. ‘Het afgelopen decennium heeft een globale implosie plaatsgevonden in de markt. Uurprijzen van 700 euro voor grading stammen uit de glorietijd. Nu is het wat de gek ervoor geeft, want ook reclamebureaus – onze klanten – worden uitgeknepen.

‘Daarnaast hebben we veel geld gepompt in Londen en Berlijn. De cashflow is dusdanig gedaald, dat het niet langer vol te houden is om 23 fte’s te betalen; de schulden lopen op. Nee, het heeft weinig te maken met de concurrentie. Die verdienen ook minder. Het is gewoon heel lastig afslanken, als je groter bent en hoge vaste lasten hebt.

‘Het meest crue’, vervolgt Lemmen, ‘is dat we nog steeds veel werk hebben. We onderzoeken daarom een doorstart. Maar dan wel in extreem afgeslankte vorm, met jonge hongerige editors, ook freelancers, die de nieuwst technieken omarmen. De oudere generatie heeft die passie niet meer, die lopen achter.

‘Ook zullen we geen gratis dingen meer doen – dat deden we veel, voor de industrie. We willen niet langer het lulletje van de markt zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in