'Bedrijven niet klaar voor opt-in wetgeving'


Het betekent dat deze bedrijven grote risico's lopen als ze na 1 oktober ongevraagde e-mail versturen naar andere bedrijven. Het is vanaf die datum namelijk verplicht expliciete toestemming te hebben om zakelijke e-mail en sms-berichten te versturen. Deze regelgeving gold al langer voor berichten gericht aan particulieren. Ook adressen die in het verleden verzameld zijn vallen onder deze wetgeving en moeten om toestemming gevraagd worden als dat nog niet gedaan is.
Jop Brocker, managing partner bij Yes2web: 'Berichten na 1 oktober kunnen worden aangemerkt als spam, waarvoor waakhond Opta een forse boete kan opleggen. Ook kan de afzender op een zwarte lijst komen te staan, waardoor toekomstige e-mails afkomstig van de afzender geblokkeerd worden.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSYes2Web hield een enquête per e-mail onder ruim 2000 bedrijven. Er reageerden 452 bedrijven, variërend van 5 tot 1.760 medewerkers. Hiervan gaf 57 pct aan geen expliciete toestemming te hebben gevraagd aan hun huidige adressenbestand, 21 zei niet te weten of er toestemming is verleend door de beoogde ontvanger. 47 Pct van alle respondenten was niet op de hoogte van wetgeving en de bijbehorende consequenties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid