Bedrijven in Second Life vinden zichzelf erg innovatief
Onderzoeksnieuws betreffende Second Life! Dat is alweer een tijdje geleden...
Nederlandse bedrijven in Second Life vestigen zich dicht bij elkaar, vinden zichzelf innovatief en beschikken over een beter inzicht in de consument van morgen. Ook denken zij een strategische voorsprong op de concurrent te hebben. Dat ontdekte sociaal geograaf Jos Hesselink van de Universiteit Utrecht in zijn afstudeeronderzoek naar waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in Second Life.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaOp dit moment zijn er in Nederland zo'n 34 organisaties actief in Second Life. Van deze groep werkten er 29 (respons 85 procent) mee aan het afstudeeronderzoek van Jos Hesselink. Bijna de helft van het aantal actieve bedrijven komt uit de mediawereld of de zakelijke dienstverlening.
Voorsprong
Bedrijven verwachten door er 'vroeg bij te zijn' in Second Life een strategische voorsprong (de zogenaamde 'first mover advantage') te hebben op de concurrent.
Opmerkelijk, want Second Life is inmiddels niet meer zo hot als een jaar geleden.
Het merendeel van de bedrijven is ook van mening dat zij door hun vestiging in Second Life innovatiever is geworden. Naast de strategische voorsprong gaven bedrijven contact, communicatie en nieuwsgierigheid als voornaamste redenen op om actief te worden in Second Life. De bedrijven zien de avatars (de in Second Life actieve alter ego's van echte personen) als een dwarsdoorsnede van de nieuwe consument.
'Het feit dat meer dan 85 procent van de gebruikers in de voor de marketing zeer interessante, maar moeilijk te bereiken doelgroep van 18 tot 44 jaar valt, speelt daarbij mee', meent Hesselink. Inmiddels is al voor meer dan 9 miljoen echte dollars in Second Life geïnvesteerd, waarvan Nederland ongeveer 5 procent voor zijn rekening neemt.
Lichtvaardig
De beslissing om een filiaal in SL te openen wordt relatief lichtvaardig genomen, ontdekte de sociaal geograaf. De prijs, die varieert tussen de 2-30 duizend euro wordt met name door grote bedrijven als te verwaarlozen gezien. De grote kortingen die aan non-profitorganisaties worden gegeven, leiden ertoe dat ook deze goed vertegenwoordigd zijn.
Zo heeft het Rijksmuseum samen met sponsor ING een plek in Second Life waar het delen van zijn collectie toont. Randstad werft er personeel, en Talpa test er spelvarianten uit.
Hoewel er nogal wat vragen rezen toen de gemeente Zoetermeer 25 duizend euro uitgaf voor haar vestiging in Second Life, heerst daar inmiddels grote tevredenheid over de stap. De gemeente blijkt extra aantrekkelijk voor jonge creatieve ict-bedrijven en het levert hen veel gratis publiciteit op.
Aangezien Dordrecht, Utrecht, Gouda, Leiden en Groningen eenzelfde stap overwegen, denkt Hesselink dat het een zinnige stap was.
Clusteren
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat ofschoon de virtuele ruimte onbeperkt is, bedrijven zich in Second Life toch dicht bij elkaar vestigen. In Nederland betekent dit dat er veel bedrijven zijn bij 'Portaal 0031' van DNB media en bij 'Our Virtual Holland' van initiatiefnemer ING.
Onderzoek van BDO Accountants wees eerder uit dat bedrijven niet warmlopen voor de virtuele wereld van Second Life.
EPN deed eerder ook onderzoek naar Nederlandse bedrijven in virtuele werelden, inclusief Second Life.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid