Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven in Second Life vinden zichzelf erg innovatief

Onderzoeksnieuws betreffende Second Life! Dat is alweer een tijdje geleden...
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksnieuws betreffende ! Dat is alweer een tijdje geleden...

related partner content for mobile comes here

Nederlandse bedrijven in Second Life vestigen zich dicht bij elkaar, vinden zichzelf innovatief en beschikken over een beter inzicht in de consument van morgen. Ook denken zij een strategische voorsprong op de concurrent te hebben. Dat ontdekte sociaal geograaf Jos Hesselink van de Universiteit Utrecht in zijn afstudeeronderzoek naar waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in Second Life.

Op dit moment zijn er in Nederland zo'n 34 organisaties actief in Second Life. Van deze groep werkten er 29 (respons 85 procent) mee aan het afstudeeronderzoek van Jos Hesselink. Bijna de helft van het aantal actieve bedrijven komt uit de mediawereld of de zakelijke dienstverlening.

Voorsprong
Bedrijven verwachten door er 'vroeg bij te zijn' in Second Life een strategische voorsprong (de zogenaamde 'first mover advantage') te hebben op de concurrent.

Opmerkelijk, want Second Life is als een jaar geleden.

Het merendeel van de bedrijven is ook van mening dat zij door hun vestiging in Second Life innovatiever is geworden. Naast de strategische voorsprong gaven bedrijven contact, communicatie en nieuwsgierigheid als voornaamste redenen op om actief te worden in Second Life. De bedrijven zien de avatars (de in Second Life actieve alter ego's van echte personen) als een dwarsdoorsnede van de nieuwe consument.

'Het feit dat meer dan 85 procent van de gebruikers in de voor de marketing zeer interessante, maar moeilijk te bereiken doelgroep van 18 tot 44 jaar valt, speelt daarbij mee', meent Hesselink. Inmiddels is al voor meer dan 9 miljoen echte dollars in Second Life geïnvesteerd, waarvan Nederland ongeveer 5 procent voor zijn rekening neemt.

Lichtvaardig
De beslissing om een filiaal in SL te openen wordt relatief lichtvaardig genomen, ontdekte de sociaal geograaf. De prijs, die varieert tussen de 2-30 duizend euro wordt met name door grote bedrijven als te verwaarlozen gezien. De grote kortingen die aan non-profitorganisaties worden gegeven, leiden ertoe dat ook deze goed vertegenwoordigd zijn.

Zo heeft het Rijksmuseum samen met sponsor ING een plek in Second Life waar het delen van zijn collectie toont. werft er personeel, en Talpa test er spelvarianten uit.

Hoewel er nogal wat vragen rezen toen de gemeente Zoetermeer 25 duizend euro uitgaf voor haar vestiging in Second Life, heerst daar inmiddels grote tevredenheid over de stap. De gemeente blijkt extra aantrekkelijk voor jonge creatieve ict-bedrijven en het levert hen veel gratis publiciteit op.

Aangezien Dordrecht, Utrecht, Gouda, Leiden en Groningen eenzelfde stap overwegen, denkt Hesselink dat het een zinnige stap was.

Clusteren
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat ofschoon de virtuele ruimte onbeperkt is, bedrijven zich in Second Life toch dicht bij elkaar vestigen. In Nederland betekent dit dat er veel bedrijven zijn bij 'Portaal 0031' van DNB media en bij 'Our Virtual Holland' van initiatiefnemer ING.

Onderzoek van BDO Accountants wees eerder uit dat bedrijven .

deed eerder ook onderzoek naar Nederlandse bedrijven in virtuele werelden, inclusief Second Life.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in