Overslaan en naar de inhoud gaan

Anti-rookcampagne vergt seksegericht adverteren

Roken zit in het verdomhoekje. Toch neemt het aantal rokers nog steeds toe. Om jongeren van deze slechte gewoonte te weerhouden, is een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In heel wat landen is het inmiddels verboden om reclame te maken voor roken. Toch komen er wereldwijd nog steeds meer rokers bij dan dat er afvallen. Voorlichting aan jongeren kan een bijdrage leveren aan het beperken van die aanwas. Uiteraard moeten daarbij de nadelen van het roken het vertrekpunt zijn. Wat dat betreft is er keus genoeg. Rokers schaden hun gezondheid, ze krijgen gele tanden, stinken uit hun mond en ze kunnen steeds vaker rekenen op afkeurende reacties uit hun omgeving. De vraag is nu welke van die nadelen het meest aanspreken. Onderzoek wijst uit dat dit voor jongens anders ligt dan voor meisjes. Jongens zijn gevoeliger voor de kortetermijnbezwaren, zoals de kans dat de omgeving negatief reageert. Meisjes voelen zich eerder aangesproken door de gevaren voor de gezondheid. Met deze verschillen kan rekening gehouden worden in de mediakeuze. Gaat het om media die zowel jongens als meisjes bereiken, dan valt een combinatie te verkiezen. Wat te denken van een commercial die laat zien dat veel mensen om je heen het niet echt waarderen als je rookt? Die kan eindigen met de geruststellende opmerking dat je daar als roker gelukkig niet al te lang last van hebt. Want het zit er dik in dat je toch eerder dood gaat.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Consumer Behaviour

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in