Anti-rookcampagne vergt seksegericht adverteren
In heel wat landen is het inmiddels verboden om reclame te maken voor roken. Toch komen er wereldwijd nog steeds meer rokers bij dan dat er afvallen. Voorlichting aan jongeren kan een bijdrage leveren aan het beperken van die aanwas. Uiteraard moeten daarbij de nadelen van het roken het vertrekpunt zijn. Wat dat betreft is er keus genoeg. Rokers schaden hun gezondheid, ze krijgen gele tanden, stinken uit hun mond en ze kunnen steeds vaker rekenen op afkeurende reacties uit hun omgeving. De vraag is nu welke van die nadelen het meest aanspreken. Onderzoek wijst uit dat dit voor jongens anders ligt dan voor meisjes. Jongens zijn gevoeliger voor de kortetermijnbezwaren, zoals de kans dat de omgeving negatief reageert. Meisjes voelen zich eerder aangesproken door de gevaren voor de gezondheid. Met deze verschillen kan rekening gehouden worden in de mediakeuze. Gaat het om media die zowel jongens als meisjes bereiken, dan valt een combinatie te verkiezen. Wat te denken van een commercial die laat zien dat veel mensen om je heen het niet echt waarderen als je rookt? Die kan eindigen met de geruststellende opmerking dat je daar als roker gelukkig niet al te lang last van hebt. Want het zit er dik in dat je toch eerder dood gaat.
Bron: Journal of Consumer Behaviour
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid