Overslaan en naar de inhoud gaan

Advance kaapt gegevens 2,2 miljoen mensen

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het Hilversumse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat handelt volgens het college mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens, zo meldde de Volkskrant afgelopen zaterdag. Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die vaak zijn gekoppeld aan televisieprogramma’s van SBS en RTL. Het bedrijf is voor dertig procent in handen van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende.

related partner content for mobile comes here

Het CBP begint zijn onderzoek naar aanleiding van bevindingen van de Volkskrant. Het college verwijst naar de verwerking van ‘bijzondere’ persoonsgegevens, die aan strenge eisen moet voldoen. Advance verzamelt gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van een vakbond. Die mogen volgens de wet niet worden verwerkt, tenzij de burger daar uitdrukkelijk toestemming voor verleent.

Het mediabedrijf voegt de antwoorden samen van online-testjes, zoals en onderzoekjes op internet, waardoor van een persoon honderden kenmerken aan elkaar kunnen worden gekoppeld. De profielen en mailadressen worden gebruikt voor reclame en marketing.

Op je-echte-leeftijd.nl vullen gebruikers vragenlijsten in over persoonlijk ziekteverleden, drugsgebruik, leefgewoonten en financiën. De test over seksgedrag bevat zeer intieme vragen en is ingevuld door 60 duizend mannen. De resultaten zijn ter beschikking gesteld aan de medicijnenfabrikant Pfizer van erectiepil Viagra.

Advance heeft een ‘interactieve relatie’ met 2,2 miljoen Nederlanders, zegt het bedrijf. Van ongeveer 300 duizend van hen zijn meer dan honderd persoonskenmerken bekend. Het bedrijf houdt zich strikt aan de wet en vreest het onderzoek van het CBP niet, zegt een woordvoerster. ‘We voldoen aan de eisen van de branchevereniging voor dialoogmarketing, DDMA, en die zijn zelfs strenger dan de wet.’

Bron: de Volkskrant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in