Advance kaapt gegevens 2,2 miljoen mensen
Dat handelt volgens het college mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens, zo meldde de Volkskrant afgelopen zaterdag. Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die vaak zijn gekoppeld aan televisieprogramma’s van SBS en RTL. Het bedrijf is voor dertig procent in handen van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende.
Het CBP begint zijn onderzoek naar aanleiding van bevindingen van de Volkskrant. Het college verwijst naar de verwerking van ‘bijzondere’ persoonsgegevens, die aan strenge eisen moet voldoen. Advance verzamelt gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van een vakbond. Die mogen volgens de wet niet worden verwerkt, tenzij de burger daar uitdrukkelijk toestemming voor verleent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet mediabedrijf voegt de antwoorden samen van online-testjes, zoals je-echte-leeftijd.nl en onderzoekjes op internet, waardoor van een persoon honderden kenmerken aan elkaar kunnen worden gekoppeld. De profielen en mailadressen worden gebruikt voor reclame en marketing.
Op je-echte-leeftijd.nl vullen gebruikers vragenlijsten in over persoonlijk ziekteverleden, drugsgebruik, leefgewoonten en financiën. De test over seksgedrag bevat zeer intieme vragen en is ingevuld door 60 duizend mannen. De resultaten zijn ter beschikking gesteld aan de medicijnenfabrikant Pfizer van erectiepil Viagra.
Advance heeft een ‘interactieve relatie’ met 2,2 miljoen Nederlanders, zegt het bedrijf. Van ongeveer 300 duizend van hen zijn meer dan honderd persoonskenmerken bekend. Het bedrijf houdt zich strikt aan de wet en vreest het onderzoek van het CBP niet, zegt een woordvoerster. ‘We voldoen aan de eisen van de branchevereniging voor dialoogmarketing, DDMA, en die zijn zelfs strenger dan de wet.’
Bron: de Volkskrant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid