Overslaan en naar de inhoud gaan

Aandacht moet je verdienen, niet opeisen

Wat gaat er schuil achter een succesvolle poging om de aandacht van een bezoeker naar je advertentie toe te trekken?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Aandacht moet je verdienen, niet opeisen
Aandacht moet je verdienen, niet opeisen

Aandacht is de meest stugge uitdaging voor elke marketinguiting. Wat gaat er schuil achter een succesvolle poging om de aandacht van een bezoeker naar je advertentie toe te trekken? En onder welke omstandigheden mondt deze aandacht uit in een meetbaar sterker merk? DPG Media en Unravel zochten het uit.

 

Neurowetenschappelijk onderzoek

DPG Media verrichte in 2021 samen met Unravel Research een uitgebreid onderzoek naar de werking van aandacht, onder het motto ‘Aandacht (be)grijpen’. Hierin werden meerdere onderzoekstechnieken op geheel nieuwe wijze gecombineerd.

De aandachtsprocessen werden live gemeten met eye tracking en EEG (hersenactiviteit). Vervolgens werden de oorzaken en gevolgen van die aandacht nauwkeurig ontleed door het afnemen van neurale associatietests. Tot slot werd machine learning ingezet om de invloed van context te classificeren.

Geforceerde aandacht leidt tot negatieve emotie

Terugkerend inzicht is dat online advertentievormen die de aandacht van de kijker geforceerd naar zich toetrekken, juist op minder positieve emotie in het brein kunnen rekenen. Er is een negatieve relatie tussen wat het meest opvalt en wat het meest gewaardeerd wordt. Een advertentie die schreeuwt om aandacht, wekt over het algemeen geen verlangen in het geadverteerde merk of product op. Technieken die in de eerste instantie goed opvallen, kunnen zich dus in een later stadium tegen de advertentie keren zodra deze eenmaal verwerkt wordt. 

Aandacht (be)grijpen

Dit inzicht onderstreept het belang van goed begrip van de totale werking van aandacht: hoe wordt aandacht gegrepen en onder welke omstandigheden levert die aandacht de gewenste impact op? Een effectieve online campagne trekt de aandacht op basis van werkelijke relevantie en interesse, zodat die prille aandacht uitmondt in de gewenste emotionele en gedragsmatige impact. 

Het onderzoek ‘Aandacht (be)grijpen’ bracht meerdere praktische inzichten aan het licht die hierbij ondersteunen, onderverdeeld in drivers van aandacht op basis van uiting, context en individuele verschillen. Kortom: aandacht grijpen door aandacht te begrijpen. 

De komende maanden zullen we deze praktische inzichten verder onthullen. Het gaat dan bijvoorbeeld om handvatten over hoe de boodschap en creatie slimmer kan worden afgestemd op de campagnedoelstelling.

Ben je op zoek naar meer informatie rondom het onderwerp aandacht? Kijk dan op dpggrow.nl!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in