Overslaan en naar de inhoud gaan

Zes segmenten in donateurs goede doelen

Momenteel worden drie segmenten goed bediend door goede doelen, namelijk de royale babyboomer, de welwillende AOW-er en de loyale donateur.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jongeren, in het onderzoek ook wel connected gemakzoeker genoemd, vragen echter om een andere benadering en bieden veel kansen. Zij zijn namelijk bereid meer te doneren dan ze nu doen.

Goed bediende segmenten
In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest, worden zes segmenten genoemd: de royale babyboomer, de welwillende AOW-er, de loyale donateur, de connected gemakszoeker, de aan-de-deur-gever en de sporadisch donerende levensgenieter.

related partner content for mobile comes here

Het segment royale babyboomer is het meest interessante segment voor goede doelen. Dit omdat zij veel doneren (gemiddeld €497,- per jaar) en loyaal zijn. Zij vinden communicatie en transparantie van goede doelen zeer belangrijk.

De connected gemakszoeker

Het meest afwijkende segment is de connected gemakszoeker. Deze consumenten doneren nu nog vrij weinig, maar zijn in tegenstelling tot de overige groepen wel bereid om meer te doneren. Dit maakt deze groep kansrijk voor goede doelen. Zij vragen wel om een andere benadering dan de overige groepen. Goede doelen moeten vooral iets relevants en leuks bieden. Ze willen zich betrokken voelen bij het doel en direct invloed hebben op wat er met hun bijdrage gebeurt. Ze worden het liefst via-via of persoonlijk benaderd, bijvoorbeeld via social media.  Een donateursblad of online nieuwsbrief is daarom ook niet aan hen besteed.

Print belangrijk om doelgroepen écht te bereiken

De royale babyboomer, loyale donateur en welwillende AOW-er vormen samen de grootste groep donateurs. Zij kunnen via de huidige (‘traditionele’) kanalen benaderd worden. Print is belangrijk om deze groepen écht te bereiken, zelfs als men aangeeft liever benaderd te worden via digitale middelen. Met name digitale nieuwsbrieven krijgen weinig aandacht en worden niet gelezen.

Als onderdeel van het onderzoek is het volgende straatinterview afgenomen:

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in april 2012 door onderzoeksbureau MediaTest in opdracht van het FKC onder ruim 1500 donateurs in Nederland. Hieruit zijn zes segmenten naar voren gekomen, waarvan de royale babyboomer en connected gemakszoeker verder zijn uitgediept door middel van kwalitatief onderzoek. De volledige whitepaper is gratis aan te vragen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in