Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wehkamp heeft meer emotionele merkassociaties dan Bol.com’

Gisteren meldde MarketingOnline dat Bol.com de bekendste boekwinkel van Nederland van Nederland is. Maar volgens marketingadviesbureau…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren meldde dat Bol.com de bekendste boekwinkel van Nederland van Nederland is. Maar volgens marketingadviesbureau Fairchild is Bol.com geen boekwinkel, maar een warenhuis waarbij de associatie met boeken wel heel sterk is.

related partner content for mobile comes here

Fairchild: ‘Bol is een warenhuis, dat zwaar concurreert met de marktleider van Nederland, de Wehkamp. De overlap in producten wordt steeds groter en het ziet ernaar uit dat zij het verschil binnenkort vooral op het merk moeten maken. Hoe zit het op dit moment met de merkassociaties van Bol en Wehkamp?’ Het bureau onderzocht het.

Via hun tool vroeg het bureau Nederlandse consumenten hun ‘rauwe, onbevangen associaties te geven bij de merken Wehkamp en Bol aan de hand van getoonde logos’. De resultaten laten zien dat Bol en Wehkamp van elkaar verschillen qua imago.

Ondanks dat Wehkamp het assortiment heeft uitgebreid met A-merken in alle categorieën, heeft het nog steeds last van een ouderwets imago, ontdekte het bureau.

De gegeven associaties leuk, (opnieuw) hip en innovatief wegen niet op tegen de associaties vroeger en suf (14,9 procent) en maar liefst 44,1 procent die Wehkamp nog steeds associeert met degelijk. Nederlanders weten inmiddels wel dat Wehkamp geen Het postorderbedrijf meer is: de catalogus wordt slechts drie keer genoemd, terwijl online/webwinkel duidelijk een van de meest genoemde associaties is.

Dat geldt ook voor Bol.com, geeft Fairchild aan. Ruim 20 procent van de associaties is online/webwinkel. Maar bij Bol.com komt er geen duidelijke merkassociatie naar voren: meer dan de helft van de associaties bij Bol is neutraal en bevat geen emotionele lading. De associatie die het meeste leeft bij Bol is toch nog steeds: boeken (26,5 procent).

Fairchild geeft aan dat de ondervraagde consumenten meer emotionele merkassociaties bij Wehkamp hebben dan bij Bol.com. Van alle associaties zijn er meer positieve maar ook meer negatieve associaties gegeven bij Wehkamp dan bij Bol.com.

Fairchild concludeert: ‘Je zou kunnen zeggen dat het merk Wehkamp dus sterker is dan het merk Bol. Maar wat Bol wel voor heeft op Wehkamp is dat er een overduidelijke associatie met het assortiment is: boeken. Maar liefst 26,5 procent van de Nederlanders associeert Bol.com met boeken, terwijl er bij Wehkamp slechts enkele malen iets over het aanbod wordt gezegd.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in