Overslaan en naar de inhoud gaan

Webwinkel hoeft geen telefoonnummer aan klant te geven

Telefoonnummer niet verplicht, maar e-commerceplatforms moeten wel 'rechtstreekse en efficiënte communicatie' met klanten mogelijk maken.
Telefoonnummer niet verplicht
Telefoonnummer niet verplicht
© 123rf
Telefoonnummer niet verplicht
Telefoonnummer niet verplicht
© 123rf

Webwinkels als Amazon zijn niet in alle gevallen verplicht om een telefoonnummer aan klanten te geven. Wel moeten e-commerceplatforms 'rechtstreekse en efficiënte communicatie' met klanten mogelijk maken, bijvoorbeeld via e-mail, een chatfunctie of terugbeloptie. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

related partner content for mobile comes here

Om consumenten te beschermen is het van fundamenteel belang dat de klanten snel contact kunnen opnemen, aldus het hof. Informatie hierover moet begrijpelijk en toegankelijk zijn. Maar om de verkoper een onvoorwaardelijke verplichting op te leggen om een telefoonnummer te verstrekken is 'onevenredig', oordelen de rechters, die daarmee de vrijheid van ondernemerschap beschermen.

Contact krijgen

Het Duitse Bundesgerichtshof had de kwestie voorgelegd aan het EU-hof na klachten van consumentenorganisaties. Die hadden aangevoerd dat de Amazon niet aan de vereisten voldoet, omdat klanten allerlei stappen moeten zetten om contact te krijgen met iemand van het bedrijf.

Volgens de Duitse wetgeving moet een onlineverkoper in elk geval een telefoonnummer beschikbaar stellen. Dat is echter in strijd met de Europese richtlijn voor consumentenrechten, aldus het hof in Luxemburg.

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in