Overslaan en naar de inhoud gaan

Web 2.0 is dood! Eindelijk echte innovatie...

Online targeting wordt eindelijk volwassen. Dot com-bedrijven ontdekken ten langen leste wat wij DM-ers al decennia lang in praktijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eergisteren kondigde Facebook de (her-) ontdekking van behavioural targeting aan als een van de drie onderdelen van hun ; in hun kielzog volgde MySpace met een .

related partner content for mobile comes here

MySpace is een Web 2.0-bedrijf, en zoals het een hype-deelnemer betaamt, krijgt het opnieuw uitgevonden wiel een nieuw, opgeblazen jasje. Wat bedrijven als Experian, Acxiom en Cendris al sinds de dageraad der tijden targeting noemen, heet nu bij MySpace, schrik niet, HyperTargeting, uiteraard compleet met de verplichte hoofdletter in het midden van het woord. Net als bij Facebook is het een onderdeel van een advertentieplatform dat ook andere diensten biedt, bij MySpace (ongewild toepasselijk) SelfServe geheten.

Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van het . Vorige week was het durfkapitalist Randy Komisar van Kleiner Perkins Caulfield & Byers die de nieuwe kleren van de Keizer onzichtbaar verklaarde, en zei wat velen al lang dachten: Web 2.0 is een lege huls, een term die gebrek aan echte innovatie moet verhullen.

De ironie van dit alles is dat de onrealistisch opgeblazen waarderingen van de dotcom-boom (zeg maar Web 1.0) destijds met name werden aangevuurd door speculatie over wat je met de gegevens van al die oogballen zou kunnen doen ("Met onze eigenlijke business maken we alleen maar gigantische verliezen, maar bedenk eens hoeveel data we verzamelen!"). En afgezien van een terugkeer naar de realiteit was de dotcom-bust dan ook mede te danken aan het uitblijven van zinvol gebruik van al die kostbare gegevens.

Maar ondanks alle hypes beginnen we nu toch de eerste contouren van innovatie op online data-gebied te ontwaren. En nu maar hopen dat de gebruikers niet al te zeer zullen van al die veelbelovende nieuwe mogelijkheden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in