Merkextensies goed voor merk Libelle
Libelle liet wetenschappelijk onderzoek doen naar de merkbeleving van Libelle. En wat blijkt: Merkextensies maken de relatie van de consument met het merk sterker en positiever.
Communicatiestudente Marieke van Westerlaak onderzocht voor haar afstudeerscriptie de invloed van merkextensies (website, evenement en specials) op Libelles merkbeleving van de consument.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisConclusie: Door het gebruik van merkextensies blijken lezeressen een positievere en sterkere beleving te krijgen, terwijl de extensies dezelfde waarden bevatten als het hoofdmerk.
En: de beleving wordt sterker en positiever naar mate men meer extensies van het merk gaat gebruiken.
Van Westerlaak vroeg aan 565 vrouwen die wel eens gebruik maken van het merk Libelle om aan te geven op welke manier zij de afzonderlijke extensies beleven en hoe zij Libelle over het algemeen beoordelen.
De merkbeleving is gemeten aan de hand van de merkrelatie, merkpersoonlijkheid en media- en reclamebeleving.
Resultaten:
Vrouwen die één of meer Libelle-extensies gebruiken blijken het merk veel vaker als 'beste of goede vriendin' te zien dan vrouwen die alleen het tijdschrift Libelle lezen: 46 procent versus 13 procent.
Ook geeft Libelle hen vaker een positief gevoel (91 procent vs. 74 procent), bruikbare ideeën (92 procent vs. 75 procent), en ontdekken ze vaker nieuwe producten in Libelle (83 procent vs. 69 procent).
Marieke van Westerlaak heeft haar studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam inmiddels afgerond en werkt nu als advertentiemarketeer bij Sanoma Uitgevers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid