Overslaan en naar de inhoud gaan

Walmart waardevolste retailmerk

Walmart is met een merkwaarde van 142 miljard dollar het waardevolste retailmerk ter wereld, gevolgd door de Amerikaanse winkelketen Target…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het internationale Best Retail Brands-onderzoek 2013 van Interbrand. Het merkenadviesbureau onderzocht hoe goed retailmerken gemanaged worden en in hoeverre zij waarde creëren. Opvallend is de sterke stijging van Amazon.com (+46%), dat net buiten de top-3 valt.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek legt enkele trends bloot. Zo blijkt dat supermarkten zich scherper moeten positioneren. Waar de mid-market-merken het moeilijk hebben, groeien de sterker onderscheidende supermarktretailers zoals Waitrose (+12%), Sainsbury’s (+9%) en het Franse Auchan (+9%).

Patrick Stal, directeur Interbrand Amsterdam: ‘Consumenten willen een bewuste keuze maken om ergens hun boodschappen te kopen. Het merk en waar het voor staat is belangrijker geworden. Het grootste gevaar voor supermarktmerken zal ‘het midden’ zijn. In Nederland zien wij dit al door de opkomst van Jumbo en Marqt die beiden succes boeken vanuit een scherpere positionering.’

Verder blijkt dat de Aziatische merken zeer sterk aan het opkomen zijn. Het is volgens Interbrand een kwestie van tijd voordat wij schoenen bij BeLLE, kleding bij Semir en donzen jassen van BOSIDENG of andere Chinese merken zullen kopen.

In Europa lieten enkele drogisterijmerken een groei van merkwaarde zien. Zo stegen Boots (+16%), Sephora (+15%) en DM (19%) aanzienlijk.

Iedere twee jaar onderzoekt Interbrand ook de Nederlandse retailmarkt. Uit dit onderzoek bleek afgelopen jaar dat Albert Heijn het sterkste retailmerk van Nederland was, gevolgd door HEMA en de Bijenkorf.

Op zijn de volledige lijsten per land te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in