Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen in Nederland

De gemiddelde Nederlandse vrouw is vrij traditioneel, vindt haar familie belangrijker dan werk, doet nog steeds het merendeel van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste uitkomsten samengevat:

related partner content for mobile comes here

1. Vrouwen in Nederland zijn vrij traditioneel. Ze omschrijven zichzelf als eerlijk, betrouwbaar en sociaal. Eigenschappen als onafhankelijk, ambitieus en vol zelfvertrouwen vinden zij aanmerkelijk minder op zichzelf van toepassing.

2. Ze kiezen voor familie en vrienden. Man, kinderen, familie en vrienden komen op de eerste plaats. Zonder vrije tijd en hobby's kan de gemiddelde vrouw zich ook geen leven voorstellen. Werk vindt ze minder belangrijk.

3. Ze willen hun uiterlijk veranderen. De meeste vrouwen zouden zichzelf op sommige punten anders willen zien. Als geld geen rol zou spelen, zou tweederde van de vrouwen cosmetische chirurgie willen ondergaan.

4. Ze genieten van het leven. Ze houden van winkelen, lekker eten en kleding. Kleding heeft invloed op hoe zeker je je voelt, vindt een meerderheid. Toch lopen vrouwen niet achter elke nieuwe stroming in de mode aan.

5. Ze denken redelijk geëmancipeerd. Dénken, want de dagelijkse praktijk laat een iets ander beeld zien. De meeste huishoudelijke taken worden nog steeds door vrouwen gedaan.

6. Ze zijn niet erg met seks bezig. Seks staat niet zo hoog op de agenda van de meeste vrouwen. Toch zeggen veel vrouwen dat hun seksleven een nieuwe impuls kan gebruiken.

7. Ze zijn socialer dan mannen. Mannen richten zich vooral op hun werk en hun carrière. Ze dichten zich ook aanzienlijk meer zelfvertrouwen toe dan vrouwen.

8. Ze zijn in te delen in acht groepen. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn vrouwen in Nederland ingedeeld in acht mentaliteitsclusters: de kleinburgelijke ambitie, opgewekte shoppers, zelfbewuste carrièremakers, sociaal netwerkzoekers, bourgondische genieters, merkgerichte statuszoekers, zintuiglijke genieters en kalm huiselijk gelukkigen.

Mediagebruik

Het mediagebruik van de Nederlandse vrouw werd ook onderzocht door Sanoma en Trendbox. Het blijkt dat voor hen informatievergaring een minder belangrijke rol speelt dan voor de gehele bevolking. Daarentegen is tijdverdrijf voor hen een bovengemiddeld belangrijke functie van mediagebruik.Bij tijdschriften vinden vrouwen het belangrijk dat ze er tips en adviezen in opdoen, dat ze eruit kunnen halen hoe ze bepaalde problemen kunnen aanpakken, dat ze er lege momenten mee kunnen vullen en de meningen van anderen kunnen lezen.
Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen wat enthousiaster en actiematiger omgaan met reclame dan de Nederlandse bevolking in het algemeen. Daar staat tegenover dat ze minder informatie uit reclame halen en dat ze zich daaraan vaker ergeren. Tijdschrift reclame zet vrouwen meer aan tot actie dan de gemiddelde Nederlander. Jongere vrouwen (tot 35 jaar) zijn vaker dan oudere vrouwen enthousiast over tijdschrifreclame. Wat oudere vrouwen (35 plus) halen daarentegen meer informatie uit (tijdschrift)reclame.

Het onderzoek werd gedaan onder 1060 vrouwen van 18 tot en met 65 jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in