Vrouwen in Nederland
De belangrijkste uitkomsten samengevat:
1. Vrouwen in Nederland zijn vrij traditioneel. Ze omschrijven zichzelf als eerlijk, betrouwbaar en sociaal. Eigenschappen als onafhankelijk, ambitieus en vol zelfvertrouwen vinden zij aanmerkelijk minder op zichzelf van toepassing.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis2. Ze kiezen voor familie en vrienden. Man, kinderen, familie en vrienden komen op de eerste plaats. Zonder vrije tijd en hobby's kan de gemiddelde vrouw zich ook geen leven voorstellen. Werk vindt ze minder belangrijk.
3. Ze willen hun uiterlijk veranderen. De meeste vrouwen zouden zichzelf op sommige punten anders willen zien. Als geld geen rol zou spelen, zou tweederde van de vrouwen cosmetische chirurgie willen ondergaan.
4. Ze genieten van het leven. Ze houden van winkelen, lekker eten en kleding. Kleding heeft invloed op hoe zeker je je voelt, vindt een meerderheid. Toch lopen vrouwen niet achter elke nieuwe stroming in de mode aan.
5. Ze denken redelijk geëmancipeerd. Dénken, want de dagelijkse praktijk laat een iets ander beeld zien. De meeste huishoudelijke taken worden nog steeds door vrouwen gedaan.
6. Ze zijn niet erg met seks bezig. Seks staat niet zo hoog op de agenda van de meeste vrouwen. Toch zeggen veel vrouwen dat hun seksleven een nieuwe impuls kan gebruiken.
7. Ze zijn socialer dan mannen. Mannen richten zich vooral op hun werk en hun carrière. Ze dichten zich ook aanzienlijk meer zelfvertrouwen toe dan vrouwen.
8. Ze zijn in te delen in acht groepen. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn vrouwen in Nederland ingedeeld in acht mentaliteitsclusters: de kleinburgelijke ambitie, opgewekte shoppers, zelfbewuste carrièremakers, sociaal netwerkzoekers, bourgondische genieters, merkgerichte statuszoekers, zintuiglijke genieters en kalm huiselijk gelukkigen.
Mediagebruik
Het mediagebruik van de Nederlandse vrouw werd ook onderzocht door Sanoma en Trendbox. Het blijkt dat voor hen informatievergaring een minder belangrijke rol speelt dan voor de gehele bevolking. Daarentegen is tijdverdrijf voor hen een bovengemiddeld belangrijke functie van mediagebruik.Bij tijdschriften vinden vrouwen het belangrijk dat ze er tips en adviezen in opdoen, dat ze eruit kunnen halen hoe ze bepaalde problemen kunnen aanpakken, dat ze er lege momenten mee kunnen vullen en de meningen van anderen kunnen lezen.
Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen wat enthousiaster en actiematiger omgaan met reclame dan de Nederlandse bevolking in het algemeen. Daar staat tegenover dat ze minder informatie uit reclame halen en dat ze zich daaraan vaker ergeren. Tijdschrift reclame zet vrouwen meer aan tot actie dan de gemiddelde Nederlander. Jongere vrouwen (tot 35 jaar) zijn vaker dan oudere vrouwen enthousiast over tijdschrifreclame. Wat oudere vrouwen (35 plus) halen daarentegen meer informatie uit (tijdschrift)reclame.
Het onderzoek werd gedaan onder 1060 vrouwen van 18 tot en met 65 jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid