Overslaan en naar de inhoud gaan

VMC te sexy voor Adformatie

Adformatie, dat sappige roddelblaadje van de reclamewereld, is nu echt de weg kwijt. Om de ongeëvenaarde cabaretier Wim Kan vrij te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wijman verbaast zich in nummer 44 van Adformatie over het feit dat zich omschrijft als een ‘informeel netwerk van vrouwelijke marketing- en communicatieprofessionals. Sterke, stoere, ambitieuze, beetje gekke, sexy/feminiene hoogopgeleide vrouwen.’ In zijn artikel toont Wijman zich verbijsterd over marketingprofessionals die zichzelf sexy durven te noemen.

related partner content for mobile comes here

Mad men
Wijman koppelt woorden als ‘sexy’ (VMC) en ‘chicks’ (vrouwennetwerk voor MVO en duurzaamheid ) aan de Amerikaanse tv-serie Mad Men, die zich afspeelt in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Wijman omschrijft deze serie verlekkerd als overvloeiend van ‘bronstige mannen en onderdanige vrouwen’. En eindigt zijn column met: ‘Maîtresse zijn van Don Druiper … kennelijk een droomrol voor 500 sexy VMC vrouwen’.

Vieze oude man?
Wijman verwart, zoveel is duidelijk, ‘sexy’ met ‘verkrijgbaar’. Zijn woorden (‘maîtresse’, ‘bronstig’) doen nogal ouderwets aan. Ik ken de man niet, maar ik kan niet anders dan concluderen dat hij een vieze oude man is, full of wishful thinking en/of dat hij zich erg vereenzelvigt met de man/vrouw-patronen die kennelijk in Mad Men worden gepropageerd, met denkbeelden uit het midden van de vorige eeuw.

Schattig
De ‘schattige marketingmeisjes’ verhalen ten spijt spelen vrouwelijke professionals een steeds belangrijker rol in marketing. Vrouwen zijn steeds vaker beslissers op marketing- en communicatieafdelingen van grote bedrijven. Door bepaalde – maar gelukkig bij lange na niet alle – mannen kan dit als bedreigend worden ervaren. The old boys’ network in gevaar?

De kracht van VMC
Als actief VMC-lid en als zelfstandig marketing- en communicatieadviseur heb ik ervaren dat marketing niet de saaie bedoening hoeft te zijn die het lijkt wanneer je sommige vakbijeenkomsten bezoekt. Je kent ze vast wel, die borrels waar iemand met je in gesprek gaat en ondertussen over je schouder speurt naar een nog interessanter gesprekspartner. Een bekende hoofdredacteur van een marketingblad vroeg mij recent wat nu de kracht is van VMC. ‘Voor mij is het PIM [Platform Innovatie in Marketing/EW] – maar dan met lipstick’, antwoordde ik. Naar VMC-bijeenkomsten ga ik ook voor mijn plezier. Dat geldt niet voor alle vakdagen.

Sexy!
Het ‘sexy/feminien’ in de omschrijving van VMC staat voor mij voor de symbolische lippenstift, voor savoir faire, voor plezier en eer hebben in je vak. Voor vrouw durven en kunnen zijn, ook als professional. Voor een moderne maatschappij, waar het aankomt op waar vak-m/v-schap. Ongeacht je sekse. Wijman, welcome to the 21st century!

Tot slot
Misschien moet Wijman nog eens luisteren naar wat de Stones al in 1968 zongen:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in