Overslaan en naar de inhoud gaan

Verliezen Nespresso, Senseo en Douwe Egberts terrein?

De hippe koffietenten schieten als paddestoelen uit de grond, maar hoe gaat het eigenlijk met de consumentenmerken?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de koffie-industrie. Waar we vroeger een pot koffie zetten drinken we nu een authentieke Italiaanse espresso.

related partner content for mobile comes here

"Een ding geworden"

Koffiedrinken is echt "een ding" geworden, de hippe koffietenten schieten als paddestoelen uit de grond maar wie van de traditionele consumentenmerken scoort er online het beste als het gaat om even lekker een koppie drinken of een bakkie doen? 

We vergeleken in dit onderzoek Nespresso, Senseo en Douwe Egberts op dit thema. We zijn op zoek gegaan naar consumenten die op openbare bronnen vanaf 2013 over een van deze merken hebben gesproken in de combinatie met het thema koffiedrinken. 

Als we kijken naar onderstaande grafiek dan zien we dat Senseo vanaf 2013 het meeste geassocieerd wordt met koffie drinken, gevolgt op de voet door Nespresso. Dit komt vooral door de hoge volumes in 2013, in 2014 en 2015 is het volume tussen Nespresso en Senseo nagenoeg gelijk maar voert Senseo nog steeds de lijst aan. Pas in 2016 neemt Nespresso voor het eerst het stokje over van Senseo. 

Wanneer we dit zelfde onderzoek doen onder Nederlandse stakeholders zoals Journalisten, BN&;ers en politici zien de reultaten er anders uit. Onder elke groep stakeholders wint Nespresso het dan van Senseo.

Vooral Sylvia Witteman blijkt een fanatieke criticaster van de koffiemerken;

 

 

Wanneer we het thema koffiedrinken even links laten liggen en kijken naar andere relevante topics als fait rade en de prijs van de koffie dan zien we dat ook daar Nespresso het meest wordt besproken over de afgelopen jaren.

Wat er verder opvalt in de grafieken is uiteraard de dalende populariteit van alle drie de merken op het thema koffiedrinken. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het thema aanzich minder wordt besproken maar het kan ook zijn dat kleinere nog relatief minder bekende merken langzaam terrein winnen. 

Statistieken en grafieken komen uit de

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in