Veranderingen in consumentengedrag leiden tot verschuivingen in autoverkoopbranche
Automobielbedrijven zullen hier meer inzicht in moeten krijgen om de band tussen consument en dealer weer te versterken en daarbij hogere omzetten te behalen en de merkentrouw te verbeteren.
Dit zijn enkele van de bevindingen van het jongste onderzoek naar de relatie tussen consumenten en dealers, uitgevoerd door het Car Internet Research Program (CIRP) en Capgemini. In het rapport met de titel ‘Inside the Customer/Dealer Relationship’ wordt besproken hoe de machtsverhoudingen in showrooms verschuiven en wat daarbij de invloed van internet is.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuIn het onderzoek werd vastgesteld dat automobielbedrijven volgens een nieuw model zullen moeten gaan werken om hun klanten te behouden. ‘De veranderingen bij de consument zijn enorm hard gegaan, doordat mensen steeds meer informatie op internet kunnen vinden en steeds bedrevener worden in hun koopgedrag. Ze stappen daardoor op een steeds later moment bij de dealer binnen’, aldus Christian Navarre, directeur van het Car Internet Research Program.
‘Het is van cruciaal belang voor dealers zich aan deze nieuwe situatie aan te passen. Bedrijven moeten af van het traditionele asymmetrische beeld van de klant-dealerrelatie waaraan voor beide partijen zoveel negatieve vooroordelen en stereotypen kleven. De crux zit hem erin een evenwichtiger relatie te creëren, gebaseerd op openheid en wederzijds vertrouwen. Dit komt uiteindelijk zowel de omzet als de klantentrouw ten goede.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid