Overslaan en naar de inhoud gaan

Problemen voor Aldi

Stagnerende omzet, dalende opbrengsten, hevige concurrentie – de Duitse discountkeizer Aldi heeft het op alle fronten moeilijk. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lang ging het goed met het Aldi-model, zeer goed zelfs. Maar inmiddels heeft de discounter in Duitsland de grenzen van zijn groei bereikt: iedere Duitser woont op maximaal drie minuten rijden van een Aldi-filiaal; nog meer winkels zou tot onderlinge kannibalisatie leiden. Maar ondertussen groeit concurrent Lidl nog lekker door, ook in het buitenland. Ook de rivalen Plus, Penny en Netto, dochters van retailconcern Tengelmannn, Rewe en Edeka, hebben de aanval geopend: Plus-chef.

related partner content for mobile comes here

Michael Hürter, voormalig Aldi-manager, wil in 2010 door heel Europa minstens 1000 nieuwe filialen geopend hebben. En dat op een markt die geheel verzadigd lijkt. Niettemin is Aldi nog de nummer één in de markt. Het is zoiets als de Opec voor de Duitse retail: laat Aldi de melkprijs zakken, dan volgt de concurrentie onmiddellijk. Maar, zegt Aldi-expert en professor bedrijfskunde Thomas Roeb, een onderneming als Aldi is zo sterk als zijn marktpositie, en die erodeert. Aldi weigert nog steeds aan marktonderzoek te doen. De gebroeders veranderen hun businessmodel liever op basis van trial and error. Volgens insiders wil de discounter zich richten op: expansie in het buitenland, nieuwe handelskanalen, met name internet, en afscheid van de hard discount.
Bron: ManagerMagazin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in