Problemen voor Aldi
Lang ging het goed met het Aldi-model, zeer goed zelfs. Maar inmiddels heeft de discounter in Duitsland de grenzen van zijn groei bereikt: iedere Duitser woont op maximaal drie minuten rijden van een Aldi-filiaal; nog meer winkels zou tot onderlinge kannibalisatie leiden. Maar ondertussen groeit concurrent Lidl nog lekker door, ook in het buitenland. Ook de rivalen Plus, Penny en Netto, dochters van retailconcern Tengelmannn, Rewe en Edeka, hebben de aanval geopend: Plus-chef.
Michael Hürter, voormalig Aldi-manager, wil in 2010 door heel Europa minstens 1000 nieuwe filialen geopend hebben. En dat op een markt die geheel verzadigd lijkt. Niettemin is Aldi nog de nummer één in de markt. Het is zoiets als de Opec voor de Duitse retail: laat Aldi de melkprijs zakken, dan volgt de concurrentie onmiddellijk. Maar, zegt Aldi-expert en professor bedrijfskunde Thomas Roeb, een onderneming als Aldi is zo sterk als zijn marktpositie, en die erodeert. Aldi weigert nog steeds aan marktonderzoek te doen. De gebroeders veranderen hun businessmodel liever op basis van trial and error. Volgens insiders wil de discounter zich richten op: expansie in het buitenland, nieuwe handelskanalen, met name internet, en afscheid van de hard discount.
Bron: ManagerMagazin
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid