Overslaan en naar de inhoud gaan

Staanplaatsen in het vliegtuig: verschil moet er zijn

Al jaren worden we lekker gemaakt door vliegtuigbouwers, met de meest dramatisch luxueuze interieurs voor de vliegtuigen van de nabije…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al jaren worden we lekker gemaakt door vliegtuigbouwers, met de meest dramatisch luxueuze interieurs voor de vliegtuigen van de nabije toekomst (voor een paar recente staaltjes, zie en ).

related partner content for mobile comes here

Wat logisch is (maar wat er nooit bij staat) is dat het hierbij altijd om voorstellen gaat voor de First en Business Class van de toekomst. Maar hoe zit het eigenlijk met Economy?

Die gaat radicaal de andere kant op, als we een (registratie verplicht; klik anders ) mogen geloven.

De NYT maakt gewag van staanplaatsen, een concept waaraan Airbus op het moment zou werken. Het idee is om gecapitonneerde wandjes in de cabine te plaatsen, waartegenaan mensen dan staand ingegespt worden. Gelukkig meldt het artikel ook dat luchtvaartmaatschappijen nog wat huiverig zijn over het idee.

Overigens past dit allemaal in een trend, waarin de verschillen tussen Business Class en Economy (in Amerika: Coach) Class steeds meer geprononceerd worden: Business wordt luxer, Coach kaler.

Goed voorbeeld is een recente onwikkeling in stoelmaterialen, waardoor vliegtuigstoelen dunner worden terwijl ze nog steeds aan de strenge veiligheidseisen voldoen. Die stoelen werden aanvankelijk door American Airlines met veel fanfare geintroduceerd, onder het motto "More Room Throughout Coach." Inmiddels zijn de stoelen uit kostenbesparing dichter naar elkaar geschoven zodat iedereen weer (gebrek aan) ruimte heeft als voorheen. De campagne is zachtkens de nek omgedraaid.

En dit tegen een achtergrond van Business Class die inmiddels zo luxueus is dat hij de First Class van een paar jaar terug voorbij steekt (platte bedden, uitstekende meergangen-maaltijden, grote displays en stopcontacten voor je laptop).

Onderscheid tussen de verschillende producten is goed. Maar het verschil wordt langzamerhand zo groot dat er een gat ontstaat, waar overigens verschillende maatschappijen alweer voorzichtig zijn ingestapt. Zo heeft SAS op de intercontinentale vluchten een Economy Extra, en Singapore Airlines een Economy Executive, beide geent op het concept 'Business Class-ruimte, Economy-maaltijden.'

En dan is er nog mijn favoriete satirische weekblad The Onion, dat , een gigantisch jute zak die achter de staart van het vliegtuig wordt meegesleept.

Eerst maar eens kijken of die staanplaatsen er ooit komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in