Overslaan en naar de inhoud gaan

Vat op veranderende doelgroepen

Het wordt steeds moeilijker om doelgroepen in kaart te brengen en demografisch af te bakenen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een stijgende levensverwachting, dalende geboortecijfers, mondialisering, nieuwe media, technologie, klimaat, milieu: het leidt allemaal tot de nodige demografische verschuivingen. Daarmee veranderen voor marketeers ook doelgroepen. Om er grip op te krijgen, kun je ze het beste vanuit meerdere dimensies beschouwen.

related partner content for mobile comes here

Uit sociodemografische kenmerken kan worden opgemaakt welke producten relevant zijn voor een doelgroep. Door goed inzicht te verwerven in de basiswaarden en behoeften van verschillende consumentengroepen binnen een doelgroep, kan het markt- en differentiatiepotentieel van producten worden bepaald.

Inzicht in economisch relevante criteria van doelgroepen - zoals inkomen, bestedingsbereidheid en kenmerken van consumptiegedrag- maakt het mogelijk om waarde toe te kennen aan dit markt- en differentiatiepotentieel. Wie deze aandachtsgebieden combineert bij het definiëren van doelgroepen behaalt concurrentievoordeel: je weet wat de doelgroepen willen, hoe je ze kunt aanspreken en of ze economisch interessant zijn.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in