Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Thillo: Nederlander gaat van hype naar hype

Voor een nuchtere kijk op de vaderlandse mediawereld moeten we niet in eigen land zijn maar in België. Volgens Persgroep-ceo Christian…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een uitgebreid interview met Christian van Thillo is terug te lezen in het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt. Een paar opvallende uitspraken staan alvast hieronder, bijvoorbeeld Van Thillo’s gedachten over de iPad:

related partner content for mobile comes here

‘Vanwege zijn schermgrootte voldoet de iPad niet om het huidige papier te vervangen. Dat geldt voor tijdschriften en kranten. Uitgevers hebben nu apps die een verbeterde pdf van hun papieren product zijn. Maar ook The Daily, die speciaal is vormgegeven voor de iPad, blijft een mindere versie. Een krant verrast de lezer, laat hem dingen ontdekken die hij anders niet zou lezen. Dat behoeft meer ruimte, je moet het kunnen scannen. Uitgevers die binnen drie jaar 20 à 30 procent van hun omzet op de iPad denken te halen, zitten ernaast. Dat bestaat niet en het zal niet gebeuren.’

‘Wij hebben de neiging te geloven dat de mensen die je app downloaden, je al kennen uit de papieren wereld. Dat is niet zo. Mensen zoeken gewoon naar de beste app. Je merkt heel snel dat de gebruikerservaring net zo belangrijk is als de titel zelf. Je mag dus nooit denken: ze zullen het wel doen vanwege het broneffect van de titel.’

‘Ik vind Nederland over het algemeen een veel beter gerund land dan België, waar we al 250 dagen geen regering hebben. Nederland heeft altijd een heel creatieve en leuke reclamewereld gehad. En jullie zijn een mercantiel volk; handelaars, ondernemend. Ik heb daarom steeds gedacht dat de advertentiemarkt zich na de crisis heel snel zou herstellen. Maar dat doet ze niet, terwijl het in België wel gebeurt.’

Discounts
Er spelen hier volgens hem twee dingen: allereerst de prijsslagen. ‘Het eeuwige onderhandelen. Discounts, discounts en nog meer discounts. Natuurlijk probeert men in België ook de beste prijs te krijgen, maar op gegeven moment zegt de exploitant: “Hier houdt het op”.’

Ten tweede de overdreven aandacht voor innovatie: ‘Online is nog niet volwassen of we hebben het alweer over mobiel. En morgen is er weer wat anders en dan gaan we het daarover hebben; de multitaskende mens, of dat jongeren zo radicaal andere mensen zijn dat ze bijna marsmannetjes lijken. Laatst verbaasde men zich er in Adformatie over dat televisie het zo goed gedaan had. Kom zeg, laten we ons wel gewoon blijven afvragen wat werkt. Dus vergeet al die hypes als ‘de 30-secondenspot is dood’, want tijdens de crisis heeft tv het godverdomme heel goed gedaan. Daarom blijven wij erin investeren. Op het eind van de dag is Nederland niet anders dan andere landen.’

Het hele interview kunt u teruglezen in Tijdschrift voor Marketing, een 150 pagina’s tellend medianummer, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in