Van Thillo: Nederlander gaat van hype naar hype
Een uitgebreid interview met Christian van Thillo is terug te lezen in het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt. Een paar opvallende uitspraken staan alvast hieronder, bijvoorbeeld Van Thillo’s gedachten over de iPad:
‘Vanwege zijn schermgrootte voldoet de iPad niet om het huidige papier te vervangen. Dat geldt voor tijdschriften en kranten. Uitgevers hebben nu apps die een verbeterde pdf van hun papieren product zijn. Maar ook The Daily, die speciaal is vormgegeven voor de iPad, blijft een mindere versie. Een krant verrast de lezer, laat hem dingen ontdekken die hij anders niet zou lezen. Dat behoeft meer ruimte, je moet het kunnen scannen. Uitgevers die binnen drie jaar 20 à 30 procent van hun omzet op de iPad denken te halen, zitten ernaast. Dat bestaat niet en het zal niet gebeuren.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis‘Wij hebben de neiging te geloven dat de mensen die je app downloaden, je al kennen uit de papieren wereld. Dat is niet zo. Mensen zoeken gewoon naar de beste app. Je merkt heel snel dat de gebruikerservaring net zo belangrijk is als de titel zelf. Je mag dus nooit denken: ze zullen het wel doen vanwege het broneffect van de titel.’
‘Ik vind Nederland over het algemeen een veel beter gerund land dan België, waar we al 250 dagen geen regering hebben. Nederland heeft altijd een heel creatieve en leuke reclamewereld gehad. En jullie zijn een mercantiel volk; handelaars, ondernemend. Ik heb daarom steeds gedacht dat de advertentiemarkt zich na de crisis heel snel zou herstellen. Maar dat doet ze niet, terwijl het in België wel gebeurt.’
Discounts
Er spelen hier volgens hem twee dingen: allereerst de prijsslagen. ‘Het eeuwige onderhandelen. Discounts, discounts en nog meer discounts. Natuurlijk probeert men in België ook de beste prijs te krijgen, maar op gegeven moment zegt de exploitant: “Hier houdt het op”.’
Ten tweede de overdreven aandacht voor innovatie: ‘Online is nog niet volwassen of we hebben het alweer over mobiel. En morgen is er weer wat anders en dan gaan we het daarover hebben; de multitaskende mens, of dat jongeren zo radicaal andere mensen zijn dat ze bijna marsmannetjes lijken. Laatst verbaasde men zich er in Adformatie over dat televisie het zo goed gedaan had. Kom zeg, laten we ons wel gewoon blijven afvragen wat werkt. Dus vergeet al die hypes als ‘de 30-secondenspot is dood’, want tijdens de crisis heeft tv het godverdomme heel goed gedaan. Daarom blijven wij erin investeren. Op het eind van de dag is Nederland niet anders dan andere landen.’
Het hele interview kunt u teruglezen in Tijdschrift voor Marketing, een 150 pagina’s tellend medianummer, dat deze week op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid