Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Panelleden blijken trouw

Waarom doen panelleden mee aan panelonderzoek, en wat verwachten ze van een panel? Onderzoeksbureau MWM2 vroeg het ze.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom doen panelleden mee aan panelonderzoek, en wat verwachten ze van een panel? Onderzoeksbureau vroeg het ze.

related partner content for mobile comes here

Het panelonderzoek werd eind 2010 voor de derde keer uitgevoerd. 31.793 respondenten uit 23 verschillende panels van klanten van MWM2, uit 8 branches (banken, FMCG, gemeenten, retail, uitgevers, verenigingen, woningcorporaties en zakelijke dienstverlening) namen deel.

Het is dus geen weergave van alle panelleden in Nederland, maar geeft wel een indicatie, aldus MWM2.

De panelleden kregen vragen over een aantal algemene onderwerpen, zoals hun motivatie om deel te nemen, het aantal panels waar zij lid van zijn, hoe ze onderzoeken invullen en wat ze van de onderzoeken vinden.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe onderwerpen toegevoegd zoals het gebruik van het internet en social media. En heeft MWM2 een loyaliteitsindex samengesteld, waarin duidelijk moet worden hoe trouw panelleden zijn.

Uitkomsten
1- De panelleden zijn trouw: 84 procent van de leden van de panels staat nog steeds achter hun deelname aan het panel. Met name panels van retailers en panels van verenigingen bestaan uit trouwe leden.
2- Beloning is geen belangrijke reden voor panelleden om deel te nemen. Het overgrote deel van de respondenten wil graag zijn of haar mening geven, of wil helpen verbeteringen aan producten of
diensten aan te geven.
3- Gemiddeld zijn mensen van 1,6 panel lid. Meer dan de helft is slechts lid van één panel. Maar 22 procent is lid van twee panels. Het blijkt dat dedicated panels geen last hebben van professionele respondenten, slechts 0,1 procent is lid van 10 of meer panels.
4- Volgens panelleden zouden alle gemeentes, politieke parijen en zorgverzekeraars een panel moeten opzetten.
5- De meeste panelleden vullen maximaal 12 vragenlijsten per jaar in. Als hen meer vragenlijsten worden aangeboden zullen ze minder geneigd zijn hier aan mee te werken.
6- De meest belangrijke reden om niet mee te doen is tijdgebrek. Korte vragenlijsten zijn dan ook erg belangrijk.
7- 25 procent van de panelleden is lid van Hyves, 19 procent staat op Facebook en 17 procent zit op LinkedIn.
8- 94 procent van de panelleden stelt terugkoppeling van resultaten op prijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in