Toename identiteitsfraudezaken webwinkels
Dit constateert Titus Werkman, directeur operations bij incassobureau Lindorff. Onlangs kwam in het nieuws dat telecomsector in gebreke blijft bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees. Dit werkt identiteitsfraude in de hand.
Ook Lindorff ziet meer fraudezaken dan voorheen. In 48 pct van de fraudegevallen gaat het om identiteitsfraude, waarbij een overeenkomst wordt aangegaan met de gegevens van een willekeurig slachtoffer, dat later de rekening en aanmaningen krijgt. Steeds vaker worden er overeenkomsten onder dwang gesloten: het slachtoffer moet in een telecomwinkel een nieuwe abonnement afsluiten, de bijbehorende telefoon afgeven, maar krijgt vervolgens wel de aanmaningen op de deurmat. De schade van identiteitsfraude in webwinkels komt neer op circa 85 miljoen euro per jaar, volgens cijfers van Thuiswinkel.org.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaLindorff heeft voor ondernemers een aantal tips om identiteitsfraude tegen te gaan: Maak gebruik van een gedegen toetsing op klanten: een online credit check. blijf continu ontwikkelen op het gebied van fraudepreventie: voeg anti-fraude tools toe aan het bestellingsysteem en maak een lijst met fraudekenmerken, let op grote bestellingen of een vreemd e-mailadres, train winkelpersoneel op wat te doen bij het afsluiten van abonnementen onder dwang of bedreiging en laat klanten bij twijfel en bij fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze zich legitimeren en tekenen bij aflevering.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid