Overslaan en naar de inhoud gaan

Toename identiteitsfraudezaken webwinkels

Er zijn steeds meer gevallen van identiteitsfraude in telecom- en webwinkels.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit constateert Titus Werkman, directeur operations bij incassobureau Lindorff. Onlangs kwam in het nieuws dat telecomsector in gebreke blijft bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees. Dit werkt identiteitsfraude in de hand.

related partner content for mobile comes here

Ook Lindorff ziet meer fraudezaken dan voorheen. In 48 pct van de fraudegevallen gaat het om identiteitsfraude, waarbij een overeenkomst wordt aangegaan met de gegevens van een willekeurig slachtoffer, dat later de rekening en aanmaningen krijgt. Steeds vaker worden er overeenkomsten onder dwang gesloten: het slachtoffer moet in een telecomwinkel een nieuwe abonnement afsluiten, de bijbehorende telefoon afgeven, maar krijgt vervolgens wel de aanmaningen op de deurmat. De schade van identiteitsfraude in webwinkels komt neer op circa 85 miljoen euro per jaar, volgens cijfers van .

Lindorff heeft voor ondernemers een aantal tips om identiteitsfraude tegen te gaan: Maak gebruik van een gedegen toetsing op klanten: een online credit check. blijf continu ontwikkelen op het gebied van fraudepreventie: voeg anti-fraude tools toe aan het bestellingsysteem en maak een lijst met fraudekenmerken, let op grote bestellingen of een vreemd e-mailadres, train winkelpersoneel op wat te doen bij het afsluiten van abonnementen onder dwang of bedreiging en laat klanten bij twijfel en bij fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze zich legitimeren en tekenen bij aflevering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in