ConsuWijzer-scan: is webshop betrouwbaar of niet?
Om consumenten te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webshops heeft de Consumentenautoriteit (ConsuWijzer) de Online ShopScan ontwikkeld.
Door een beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kan de consument volgens de ConsuWijzer zich tijdens het webwinkelen een oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe shopscan kan worden geopend in een apart scherm tijdens het shoppen. Afhankelijk van het aantal positieve of negatieve antwoorden kan de consument bepalen of hij de webshop ‘OK of Ojé’ vindt.
De inhoud van de online shopscan is gebaseerd op de vragen en klachten die ConsuWijzer ontvangt over online aankopen. Dit zijn, behalve klachten over garantie, de volgende zaken die specifiek zijn voor kopen via internet:
1. product wordt niet geleverd maar is wel al betaald
2. klant wil binnen de bedenktijd van de koop afzien, maar de webshop weigert dit
3. product is binnen bedenktijd teruggestuurd, maar het geld wordt niet teruggestort
Tevens geeft de scan informatie over zijn rechten als hij via internet aankopen doet en antwoord op de vragen:
-Hoe zit het met (aan)betalen?
-Ik heb het product binnen de bedenktijd teruggestuurd. Welk bedrag moet ik terugkrijgen?
Moet ik genoegen nemen met een tegoedbon?
-Wanneer moet de webshop extra kosten, zoals verzend- en administratiekosten, melden?
-Ik heb vier weken geleden een bestelling geplaatst en betaald. Het product zou binnen een
week geleverd worden maar ik heb nog niets ontvangen. Wat kan ik doen?
-Heb ik ook recht op garantie als ik iets via internet heb gekocht?
Ondernemers kunnen via een kleine test ontwikkeld door de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit checken of hun website aan de regels voldoet: www.belastingdienst.nl/internetondernemers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid