Overslaan en naar de inhoud gaan

(UPDATE) Facebook gaat tv-strijd met Twitter ook in Europa aan

Facebook gaat aan 10 Europese televisiestations data verstrekken over conversaties rondom tv-programma's.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Facebook en Twitter roerden zich het afgelopen half jaar in de VS al nadrukkelijk op de televisiemarkt. De conversaties op sociale netwerken rondom tv-programma's leveren interessante data op voor de zenders, maar kunnen ook worden aangewend om adverteerders te bedienen. Targeten op interesse wordt een stuk makkelijker en het bereik van commercials en de buzz worden groter. Zenders zien dus ook mogelijkheden om de prijs op te schroeven.

Op de eigen Facebookpagina een deal te hebben gesloten met tien televisienetwerken in acht landen, waaronder Frankrijk, Duitslands en het Verenigd Koninkrijk. Zenders als TF1 in Frankrijk, Channel 4 in VK en ARD in Duitsland. In de VS sloot Facebook eerder dergelijke deals.

Update 14.00 uur. Op dit moment is er geen Nederlandse partner, maar een woordvoerder laat weten dat het wel Facebook's aspiratie is om dit initiatief verder uit te breiden. 'Uiteindelijk gaat het erom een beter inzicht te geven in de onderwerpen waarover mensen het hebben, met respect voor hun privacy uiteraard.'

De samenwerking met mediapartijen moet vooral inzicht geven in de betrokkenheid van kijkers bij programma's. 'We zouden dan bijvoorbeeld kunnen melden dat in de VS 10 miljoen mensen spraken over de allerlaatste aflevering van Breaking Bad. En dat dit meer vrouwen waren dan mannen en dat de meesten van hen in Chicago en omgeving woonden.'

Volgens Facebook bevinden zich 957 miljoen, 83% van zijn gebruikers, buiten de VS. Twitter heeft 169 miljoen volgers buiten de VS.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in