
Facebook en Twitter roerden zich het afgelopen half jaar in de VS al nadrukkelijk op de televisiemarkt. De conversaties op sociale netwerken rondom tv-programma's leveren interessante data op voor de zenders, maar kunnen ook worden aangewend om adverteerders te bedienen. Targeten op interesse wordt een stuk makkelijker en het bereik van commercials en de buzz worden groter. Zenders zien dus ook mogelijkheden om de prijs op te schroeven.
Op de eigen Facebookpagina meldt Facebook een deal te hebben gesloten met tien televisienetwerken in acht landen, waaronder Frankrijk, Duitslands en het Verenigd Koninkrijk. Zenders als TF1 in Frankrijk, Channel 4 in VK en ARD in Duitsland. In de VS sloot Facebook eerder dergelijke deals.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftUpdate 14.00 uur. Op dit moment is er geen Nederlandse partner, maar een woordvoerder laat weten dat het wel Facebook's aspiratie is om dit initiatief verder uit te breiden. 'Uiteindelijk gaat het erom een beter inzicht te geven in de onderwerpen waarover mensen het hebben, met respect voor hun privacy uiteraard.'
De samenwerking met mediapartijen moet vooral inzicht geven in de betrokkenheid van kijkers bij programma's. 'We zouden dan bijvoorbeeld kunnen melden dat in de VS 10 miljoen mensen spraken over de allerlaatste aflevering van Breaking Bad. En dat dit meer vrouwen waren dan mannen en dat de meesten van hen in Chicago en omgeving woonden.'
Volgens Facebook bevinden zich 957 miljoen, 83% van zijn gebruikers, buiten de VS. Twitter heeft 169 miljoen volgers buiten de VS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee