Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever: minder maar betere innovaties

Unilever heeft het aantal innovatietrajecten de afgelopen jaren met zo’n 80 procent teruggebracht. Het gaat nu alleen nog maar om een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever’s R&D draaide vorig jaar om 600 projecten, waarvan er 90 werden gelanceerd wereldwijd. In 2005 lagen er 5000 voorstellen, waarvan slechts 8 werden gerealiseerd in niet meer dan 10 verschillende landen.

related partner content for mobile comes here

Paul Polman zegt tegen : ‘ Je wilt minder, maar grotere ideeen.’ Volgens Polman kijkt het bedrijf alleen nog naar producten die minstens 50 miljoen in verkopen zullen opleveren.

Zo’n 80 procent van het R&D personeel werkt tegenwoordig ook ‘ in het veld’. Voorwaarde voor een innovatie is de creatie van een ‘high-end’ productlijn, vanwege de grotere marges. Door deze verandering is nu zo’n 70 procent van de innovatie-suggesties afkomstig van toeleveranciers.

Unilever investeerde 500 miljoen euro in een investeringsfonds voor een nieuwe generatie schoonheidsproducten, zoals gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten. Allemaal om ervoor te zorgen dat het bedrijf zowel het hogere klantsegment als de massamarkt kan kunnen bedienen.

Tresemme
Daarnaast heeft het bedrijf bestaande producten uitgerold in nieuwe markten. Bijvoorbeeld Tresemme shampoo in Brazilie. Unilever kocht dit merk in 2010 van Alberto Curver voor 3,7 miljard dollar.

De fabrikant zocht voor de uitrol samenwerking met 40 grote Braziliaanse retailers, fashionbloggers, en deelde 10 miljoen samples uit.
Binnen een jaar was Tresemme een topmerk in de Braziliaanse drogisterijen, Pantene (P&G) achter zich latend, met 150 miljoen euro aan verkopen. Tresemmes Facebookpagina haalde 1 miljoen fans binnen in zes maanden.

Polman hoopt nu hetzelfde succes te bereiken in India en Indonesie.

Ook keek Unilever naar verbeteringen in de supply chain, tot genoegen van retailers. Innovaties hier leiden immers tot betere verkopen voor zowel fabrikant als retailer. Wal-Mart en Tesco kozen onlangs Unilever als leverancier van het jaar.

Polman heeft sinds zijn aanstelling in 2009 flink gesneden in de kosten, zo’n miljard euro. Een aantal managementlagen zijn verdwenen, en van de 20.000 verschillende financiele rapporten werd 90 procent geschrapt.

Het bedrijf doet het qua verkopen, met een groei van 6,6 procent in de eerste 9 maanden van 2012, beter dan rivaal Procter & Gamble, dat in dezelfde periode met 3 procent groeide.

‘Onze business is geen rocket science’, aldus Polman: ‘Er niets niets intellectueels aan. Het gaat erom iedere dag een beetje beter te worden.’

Bron: Bloomberg

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in