Unilever: minder maar betere innovaties
Unilever’s R&D draaide vorig jaar om 600 projecten, waarvan er 90 werden gelanceerd wereldwijd. In 2005 lagen er 5000 voorstellen, waarvan slechts 8 werden gerealiseerd in niet meer dan 10 verschillende landen.
Paul Polman zegt tegen Bloomberg: ‘ Je wilt minder, maar grotere ideeen.’ Volgens Polman kijkt het bedrijf alleen nog naar producten die minstens 50 miljoen in verkopen zullen opleveren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisZo’n 80 procent van het R&D personeel werkt tegenwoordig ook ‘ in het veld’. Voorwaarde voor een innovatie is de creatie van een ‘high-end’ productlijn, vanwege de grotere marges. Door deze verandering is nu zo’n 70 procent van de innovatie-suggesties afkomstig van toeleveranciers.
Unilever investeerde 500 miljoen euro in een investeringsfonds voor een nieuwe generatie schoonheidsproducten, zoals gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten. Allemaal om ervoor te zorgen dat het bedrijf zowel het hogere klantsegment als de massamarkt kan kunnen bedienen.
Tresemme
Daarnaast heeft het bedrijf bestaande producten uitgerold in nieuwe markten. Bijvoorbeeld Tresemme shampoo in Brazilie. Unilever kocht dit merk in 2010 van Alberto Curver voor 3,7 miljard dollar.
De fabrikant zocht voor de uitrol samenwerking met 40 grote Braziliaanse retailers, fashionbloggers, en deelde 10 miljoen samples uit.
Binnen een jaar was Tresemme een topmerk in de Braziliaanse drogisterijen, Pantene (P&G) achter zich latend, met 150 miljoen euro aan verkopen. Tresemmes Facebookpagina haalde 1 miljoen fans binnen in zes maanden.
Polman hoopt nu hetzelfde succes te bereiken in India en Indonesie.
Ook keek Unilever naar verbeteringen in de supply chain, tot genoegen van retailers. Innovaties hier leiden immers tot betere verkopen voor zowel fabrikant als retailer. Wal-Mart en Tesco kozen onlangs Unilever als leverancier van het jaar.
Polman heeft sinds zijn aanstelling in 2009 flink gesneden in de kosten, zo’n miljard euro. Een aantal managementlagen zijn verdwenen, en van de 20.000 verschillende financiele rapporten werd 90 procent geschrapt.
Het bedrijf doet het qua verkopen, met een groei van 6,6 procent in de eerste 9 maanden van 2012, beter dan rivaal Procter & Gamble, dat in dezelfde periode met 3 procent groeide.
‘Onze business is geen rocket science’, aldus Polman: ‘Er niets niets intellectueels aan. Het gaat erom iedere dag een beetje beter te worden.’
Bron: Bloomberg
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid