Transparant en digitaal
Transparant en digitaal: zo moeten bedrijven tegenwoordig communiceren, zowel met medewerkers als met klanten. Niet elke organisatie weet hiermee om te gaan, wat voor 'deskundologen' aanleiding vormt hun licht te laten schijnen over dit onderwerp. Zo las ik een tijdje terug in het FD.Weekend in de rubriek ‘ervaren & deskundig’ tips & tricks voor videovergaderen, een vorm van overleg die tijd en (reis)kosten zou besparen.
Maar digitale communicatie hoeft niet alleen vanwege de eventuele tijd- en kostenbesparing omarmd te worden. Vooral bij interne communicatie geldt ook het argument van cocreatie, vergroting van de medewerkersbetrokkenheid. Een aantal jaar geleden heeft MSL samen met E-mark Multilogue ontwikkeld, een online tool die het meedenken en meepraten van medewerkers wereldwijd bij de discussie over de strategie van een bedrijf mogelijk maakt. Deze tool is bijvoorbeeld ingezet bij AXA (55.000 deelnemers, 8 talen) en GDF Suez (50.000 deelnemers, 7 talen).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDit waren grote projecten, maar wel van enkele jaren terug. De inzet van een tool als Multilogue behoeft echter lef: niet elke CEO wil graag de discussie over visie en strategie buiten de bestuurskamer voeren, en al helemaal niet met al je medewerkers!
Afgelopen week durfde een Europese verzekeraar het aan. 1200 managers en talenten hebben we uitgenodigd om hun stem te laten horen over de visie en strategie van het bedrijf. Het werd een groot succes. Met een participatiegraad van bijna 75% werden er gedurende 1,5 uur 1500 comments gepost. Het was een open discussie: kritische vragen werden gesteld waar eerlijk antwoord op werd gegeven. Omdat de discussie live werd gemonitord konden we de eerste resultaten direct teruggeven aan het management. Na afloop zorgt een grondige in-depth analyse ervoor dat het management precies weet wat er in de organisatie speelt.
Niet de online tool is het mooiste van Multilogue. Het is wat het doet met een bedrijf. Zodra het management zich heeft gecommitteerd aan een transparante discussie met zijn medewerkers, voel je dat het verandert. Medewerkers voelen zich gewaardeerd, er wordt naar ze geluisterd. Ze zijn trots dat ze zijn uitgenodigd. En het bestuur? Die weten weer waar ze het allemaal voor doen. Niet alleen kwartaalcijfers en de shareholder value zijn belangrijk, maar ook de mensen zelf. En dat het dan ook nog reiskosten en tijd uitspaart is mooi meegenomen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid