Overslaan en naar de inhoud gaan

Transparant en digitaal

Transparant en digitaal: zo moeten bedrijven tegenwoordig communiceren, zowel met medewerkers als met klanten. Niet elke organisatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Transparant en digitaal: zo moeten bedrijven tegenwoordig communiceren, zowel met medewerkers als met klanten. Niet elke organisatie weet hiermee om te gaan, wat voor 'deskundologen' aanleiding vormt hun licht te laten schijnen over dit onderwerp. Zo las ik een tijdje terug in het FD.Weekend in de rubriek ‘’ tips & tricks voor videovergaderen, een vorm van overleg die tijd en (reis)kosten zou besparen.

related partner content for mobile comes here

Maar digitale communicatie hoeft niet alleen vanwege de eventuele tijd- en kostenbesparing omarmd te worden. Vooral bij interne communicatie geldt ook het argument van cocreatie, vergroting van de medewerkersbetrokkenheid. Een aantal jaar geleden heeft MSL samen met E-mark Multilogue ontwikkeld, een online tool die het meedenken en meepraten van medewerkers wereldwijd bij de discussie over de strategie van een bedrijf mogelijk maakt. Deze tool is bijvoorbeeld ingezet bij (55.000 deelnemers, 8 talen) en (50.000 deelnemers, 7 talen).

Dit waren grote projecten, maar wel van enkele jaren terug. De inzet van een tool als Multilogue behoeft echter lef: niet elke CEO wil graag de discussie over visie en strategie buiten de bestuurskamer voeren, en al helemaal niet met al je medewerkers!

Afgelopen week durfde een Europese verzekeraar het aan. 1200 managers en talenten hebben we uitgenodigd om hun stem te laten horen over de visie en strategie van het bedrijf. Het werd een groot succes. Met een participatiegraad van bijna 75% werden er gedurende 1,5 uur 1500 comments gepost. Het was een open discussie: kritische vragen werden gesteld waar eerlijk antwoord op werd gegeven. Omdat de discussie live werd gemonitord konden we de eerste resultaten direct teruggeven aan het management. Na afloop zorgt een grondige in-depth analyse ervoor dat het management precies weet wat er in de organisatie speelt.

Niet de online tool is het mooiste van Multilogue. Het is wat het doet met een bedrijf. Zodra het management zich heeft gecommitteerd aan een transparante discussie met zijn medewerkers, voel je dat het verandert. Medewerkers voelen zich gewaardeerd, er wordt naar ze geluisterd. Ze zijn trots dat ze zijn uitgenodigd. En het bestuur? Die weten weer waar ze het allemaal voor doen. Niet alleen kwartaalcijfers en de shareholder value zijn belangrijk, maar ook de mensen zelf. En dat het dan ook nog reiskosten en tijd uitspaart is mooi meegenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in