Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomst van het boek?

Het hoofdkantoor van Selexyz is failliet en winkels worden onder de oude vertrouwde naam (http://bit.ly/HLwV5u) samengevoegd met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het hoofdkantoor van Selexyz is failliet en winkels worden onder de oude vertrouwde naam () samengevoegd met DeSlegte. De Amerikaanse boekenketen Borders () is van de aardbodem verdwenen, terwijl Amazon naar 129 nieuwe collega’s voor hun Europese hoofdkantoor in Luxemburg () zoekt. We zitten in een wereldwijde revolutie op weg naar nieuwe vormen van boeken en haar retailing. Wat is de toekomst van het boek?

related partner content for mobile comes here

Ik vind het heerlijk om tijdens mijn vakantie in Portugal op het strand mijn stapel van achterstallige boeken weg te lezen. Nu kan ik kiezen; 7 nostalgische papieren boeken inpakken en 15 euro extra betalen voor additionele kofferkilo’s of zet ik een 100-tal E-boeken op mijn vederlichte Amazon-Kindle? Naar de stad moeten gaan en door de verbouwingsperikelen van Selexyz / De Slegte ploegen of in een muisklik synchroniseren en Vamos a la Playa…

Twee conventies zullen in de boekenwereld altijd blijven. Eén, mensen willen elkaar verhalen vertellen. Twee, tekst blijft het medium van boeken want anders kan ik net zo goed een film gaan kijken. Alle andere conventies verdwijnen. Er zullen innovaties voor in de plaats komen. Dit kan zijn ‘reader intimacy’ waarbij de schrijver, bijvoorbeeld Leon de Winter, zijn lezers tegen betaling betrekt bij het schrijfproces van het boek met publicatie over 1 jaar (). Of E-boeken worden gratis aangeboden met reclame uitingen in het boek zelf (prijs strategie). Zelf denk ik dat de schil rondom het verhaal wordt verrijkt met audio, informatie of interactiviteit. Toegevoegde waarde. Je leest dat de hoofdpersoon in jouw boek poptempel Paradiso binnen stapt; nu hoor je geroezemoes, de drummer tikt af en terwijl het concert start wordt de muziek naar je gestreamed terwijl jij de extra informatie over Paradiso leest. Nadat ik mijn boek uit heb voeg ik bij de lezerscommentaren mijn mening toe ().

Online heb ik snel de reviews van gelijkgestemden gelezen en verschillende suggesties gekregen op basis van mijn aangekochte boeken history. Snel, simpel, effectief en goedkoop heb ik mijn E-boeken via Bol, Google, Apple en Amazon gekocht. Ik ga met mijn tijd mee. Terwijl ik mijn koffer pak synchroniseer ik mijn E-boeken.

Boeken worden social multi-media producties. Alle informatie die beschikbaar is kan gebruikt worden om het boek persoonlijker, interactiever of gevoelsmatig beter te maken. De lezer bepaalt de mate van prikkelingen en personalisatie. Het boek krijgt updates van de auteur, andere schrijvers of lezers waardoor het boek herlezen kan worden met nieuwe verhaallijnen, personen, plots of eindes () . Iedereen koopt in de toekomst een net iets ander boek. Personalisatie van je boek wordt heel gewoon, want wie wil niet een held, schurk of Don Juan zijn. Persoonlijke gegevens zijn bekend en worden in het verhaal verwerkt waardoor jij de hoofdpersoon wordt van het boek. Nog een stap verder is dat het boek volledig zich automatisch aanpast aan hoe je op dat moment voelt. Hierdoor wordt het boek in andere volgordes of andere manieren verteld. Heb je geen zin meer om het boek verder af te lezen dan schakel je naadloos over naar de film waar je op dat moment in het verhaal was gebleven. Net zo makkelijk.

Ik besluit op mijn fiets te springen en mijn gedachten te verzetten door even de onbeperkte digitale wereld achter te laten. Ik loop mijn boek & LP winkeltje binnen () en wordt begroet door de eigenaar. Boekwinkels worden net als LP winkeltjes weer kleine exclusieve outlets waar je een zeldzaam product komt kopen als pronkstuk op de salontafel. Want wie weet nog wat een boekenkast is?

"> is adviseur bij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in