SterSelector niet goed ontvangen
Woensdag 16 oktober lanceerde Ster de online tool ‘SterSelector’. Daarmee kunnen adverteerders en mediabureaus volgens Ster direct een advies krijgen hoe zij hun doelstellingen het beste kunnen bereiken. De bureaus vragen zich af waarom Ster op de stoel van het mediabureau gaan zitten. Zij vinden dat een onafhankelijk media-advies niet thuishoort bij een media-exploitant.
Een woordvoerder van Ster zegt dat de SterSelector bedoeld is als een laagdrempelige tool die voor iedereen toegankelijk is. Gevraagd naar de doelgroep van online tool zegt Ster: ‘Voor alle adverteerders en mediabureaus en voor iedereen die snel en vrijblijvend een media-advies wil krijgen.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Open deuren ingetrapt
George Goudsblom, head of trading bij VivaKi eXchange, stelt vast dat de tool veel open deuren intrapt. Hij maakte met de SterSelector een analyse voor non-alcoholische dranken op de doelgroep 25-39 jaar, een doelgroep die volgens Goudsblom tot op dit moment niet door Ster wordt aangeboden. Hij las in het advies dat eruit rolde dat je om koopintentie te realiseren, je merk voldoende naamsbekendheid moet hebben en dat daar een hoge mediadruk voor nodig is, vooral op televisie. ‘Echt?’, zegt Goudsblom.
Goudsblom heeft zijn twijfels bij het advies om Nederland 1 en Radio 4 en in te zetten, omdat de doelgroep 25-39 jaar er maar moeizaam wordt bereikt. ‘Ster heeft nu al veel moeite om bereiksblokken in te delen op de doelgroep 25-54 jaar.’
Volgens Goudsblom is SterSelector een ‘pr-tooltje’ dat niemand die serieus met marketingcommunicatie bezig is gaat gebruiken. Goudsblom: ‘Het maken van een goed media advies is een vak en niet iets wat uit een tooltje komt. Mijn advies aan Ster is; schoenmaker blijf bij je leest.’
WC-eend
Kees Verbeek, directeur bij Abovo Media, ziet in de SterSelector een geval van ‘Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.’ Hij zegt het prima te vinden dat Ster deze tool ontwikkeld heeft, maar vraagt zich af wie daar gebruik van gaat maken. Net als Goudsblom ziet hij geven van onafhankelijk advies te geven en het maken van de beste afweging tussen mediumtypen en exploitanten, als dé rol van het mediabureau, niet van Ster.
Verbeek: ‘Gelukkig is mediaplanning en -strategie nog steeds niet een rekenmachine waar je een briefing in stopt en waar vervolgens een compleet plan uit rolt. Ik ben benieuwd in hoeverre de Ster medewerkers in staat zijn een mediaplan op te leveren. Ik daag iedere klant uit om hun door Ster gemaakte mediaplan door te sturen voor een second opinion aan ons. De kans dat daar iets anders uit komt is zeer groot, omdat wij niet alleen binnen het Sterportfolio denken, maar veel breder kijken.’
'Totaal niet relevant'
Ook Gijs van Beek, head of audiovisual media bij MEC, spreekt van ‘Wij van WC-eend’. Van Beek: ‘Zowel op het niveau van mediumtypekeuze als op het niveau van titelkeuze, komen er alleen maar Ster-kanalen in het advies te staan. De kwaliteit van het advies is niet van heel hoog niveau. De onafhankelijkheid rammelt.’ Van Beek zegt dat SterSelector bij MEC niet gebruikt zal worden. ‘De tool geeft standaardantwoorden op standaardvragen. Adverteerders hebben behoefte aan tailormade advies. Het is te simplistisch en totaal niet relevant.’
Goede intenties
Sabine van Aken, woordvoerster van Ster, zegt het jammer te vinden dat de bureaus op deze manier reageren. Van Aken: ‘Misschien hadden we het iets anders moeten verwoorden in ons persbericht, maar we hebben met SterSelector alleen maar goede intenties.’
Van Aken zegt dat Ster de schat aan kennis die het verkregen heeft door onderzoek, op een inzichtelijke manier toegankelijk heeft willen maken. ‘Als je een bepaalde doelstelling hebt, wat is dan in algemene zin handig om te doen? Wat zijn de antwoorden op de eerste basisvragen?’ Ze realiseert zich dat SterSelector geen complete mediaplanningstool is. ‘Dat hebben we ook helemaal niet willen claimen.’
Van Aken zegt dat de tool handig kan zijn voor adverteerders met weinig of geen ervaring. ‘Adverteerders die nog aan het ontdekken zijn. Maar we hebben het niet specifiek naar die doelgroep toegeschreven. We wilden het breed toegankelijk maken voor iedereen.’
Dit bericht is aangevuld op vrijdag 18 oktober om 15:21 uur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid