Stap wil einde aan stuntprijzen krat bier
De stichting vreest dat de lage prijzen kunnen leiden tot buitensporig alcoholgebruik, zeker nu veel jongeren examenfeestjes en vakantie vieren. Stap heeft Heineken en Albert Heijn per brief gevraagd iets aan de lage prijzen te doen.
Directeur Wim van Dalen vindt dat er een wettelijke minimumprijs moet komen voor een risicovol product als alcohol. Maar minister Ab Klink (Volksgezondheid) liet woensdag weten daar niet voor te voelen. Hij wil zich niet bemoeien met concurrentieverhoudingen tussen supermarkten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAlbert Heijn kreeg een brief van Stap omdat daar de prijs van bier volgens Van Dalen maandag even onder de 3 euro per krat zakte. Heineken kreeg een schrijven omdat het bedrijf onlangs in een grote advertenties ouders en verzorgers opriep om het drinkgedrag van hun kinderen te beteugelen.
Van Dalen zegt dat bier bij veel supermarkten al jaren een lokartikel is. 'Als je weet wat bier doet met mensen, dan zijn ze zeer onverantwoord bezig.' Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de bierprijs en alcoholproblematiek, aldus de directeur van Stap.
Algemeen directeur Philip de Ridder van Heineken is niet blij met de prijzenoorlog voor bier. 'Het kan leiden tot onverantwoord alcoholgebruik, maar ook tot ongezonde bedrijfsvoering bij supermarkten, waardoor bij de bierbrouwers de marges eveneens onder druk komen te staan. Maar wij mogen ons niet bemoeien met de prijzen in de winkel.' De Ridder is geen tegenstander van een bodemprijs. 'Wat Heineken betreft is dat prima. Wij willen elke discussie aangaan.'
Albert Heijn verklaart dat bij de stunt van maandag werd gereageerd op een actie van Dirk van den Broek.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid