Overslaan en naar de inhoud gaan

Spam is op zijn retour

Opmerkelijk bericht in The Economist van vorige week: spam is op de terugweg en over zijn hoogtepunt heen, meldt het blad.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opmerkelijk bericht in van vorige week: spam is op de terugweg en over zijn hoogtepunt heen, meldt het blad.

related partner content for mobile comes here

Preciezer gezegd: de hoeveelheid spam die over het internet verspreid wordt, blijft constant of is aan het dalen. Van de spam die overblijft, wordt een groot deel tegengehouden door een spamfilter, voordat het in digitale postvakken kan belanden.

Dit blijkt uit verschillende onderzoeken, volgens het blad. Volgens , een bedrijf dat handelt in e-maildiensten, is het aandeel van spam in alle verzonden e-mails tussen januari en juni afgenomen van 83 tot 67 procent.

Er zijn verschillende factoren aan te wijzen als redenen voor het verminderen van spam. Ten eerste is de techniek van spamfilters sterk verbeterd. Ook zijn consumenten slimmer geworden in het omgaan met spam.

Daarnaast heeft de wetgeving geholpen. Zo hebben America Online en Microsoft belangrijke rechtszaken tegen spammers gewonnen, die blijkbaar een afschrikkend effect hebben gehad.

Microsoft heeft de afgelopen jaren in Amerika meer dan 100 rechtszaken tegen spammers ingediend.

Onlangs won America Online een zaak door toepassing van de uit 2003, waarbij het mogelijk is om de bezittingen van de spammer te confisceren.

Een spammer, die overigens meewerkte aan het onderzoek, stemde toe in het betalen van 75.000 dollar en 20.000 dollar in goudstaven (!). En, zo merkt The Economist gniffelend op, door het afstaan van zijn Hummer H2 uit 2003, die felgeel is en het kentekenbord draagt met de tekst 'CASHOLA'.

Een dag daarvoor sloot een rechtszaak tegen Scott Richter, in de VS bekend staand als de .

Richter betaalde Microsoft 7 miljoen dollar, en beloofde voortaan de anti-spamwetten te respecteren. Zijn marketingbedrijf blijft ook drie jaar onder toezicht van de openbare aanklager opereren.

Dit alles neemt niet weg dat spam nog steeds aanwezig is. Naar schatting wordt er in de VS jaarlijks 3 miljard dollar euro uitgegeven aan maatregelen tegen spam.

Wereldwijd is dit naar schatting 50 miljard.

Ook constateert het blad dat phishing wel enorm is toegenomen het laatste jaar. Daar kunnen ze bij de inmiddels ook over meepraten.

Bill Gates gelooft overigens dat het allemaal binnen twee jaar geregeld is en dat spam dan onmogelijk is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in