Sire-campagne ‘Hulpverleners’ krijgt een 8
Een campagneresultaat met twee gezichten: de 'Hulpverleners-campagne' krijgt een rapportcijfer 8, maar tegelijkertijd is het aantal mensen dat zegt te durven ingrijpen bij geweld tegen hulpverleners ná de campagne flink gedaald.
90 procent van de Nederlanders zegt de campagne rondom de Hulpverleners te kennen, de campagne wordt gewaardeerd met een 8,0 en de campagne wordt duidelijk, geloofwaardig, relevant, aansprekend en een eye-opener gevonden. Dat blijkt uit een evaluatie van de campagne door Trendbox, onder 505 Nederlanders.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe campagne zorgde ervoor dat er meer begrip is voor de mogelijke impact van geweld op hulpverleners en leidde tot meer respect voor deze doelgroep.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek het voornemen om in te grijpen en de durf om in te grijpen, drastisch is gedaald. Vóór de campagne zegt 32 procent niet zo gauw durft in te grijpen bij geweld tegen hulpverleners. Na de campagne is dat 39 procent. ‘Niet weten hoe je dat zou moeten doen’, stijgt van 33 procent (voor) naar 41 procent (na de campagne). Trendbox: ‘Kennelijk schrikken de beelden en teksten de consument behoorlijk af. Dus laat hij het ingrijpen liever over aan anderen.’
Of de campagne daadwerkelijk effect heeft gehad op het aantal mishandelingen van hulpverleners, heeft Trendbox niet betrokken in het onderzoek. Hierover later mogelijk meer informatie.
Tolerantie
De resultaten van de campagne ‘Tolerantie’ komen niet in de buurt bij de resultaten van de zes meest recente Sire-campagnes, noch wat betreft bekendheid noch als het gaat om waardering.
Het bereik van de campagne kwam uit op 71 procent, en de waardering was gemiddeld 6,5. 71 procent vond de campagne duidelijk, 30 procent zegt zich door de campagne beter te realiseren wat het belang van tolerantie in Nederland is, 23 procent meent dat de campagne iets heeft losgemaakt in de maatschappij.
Trendbox: ‘Normaal klop je met zo’n rapport bij opa en oma de euro’s uit de zakken. Probleem is alleen dat Sire c.q. elk bureau dat zich voor SIRE om niet in het zweet werkt de lat voor zichzelf zo hoog heeft gelegd.’
Schade richt het volgens Trendbox niet aan: ‘De irritatie is – in weerwil van wat kort na de kick-off op social media leek te gebeuren – beperkt gebleven. Wel was de campagne te weinig geloofwaardig en te weinig aansprekend om een Sire-lieveling te worden.’
Dit bericht is aangepast op donderdag 5 september om 16:54 uur en wordt mogelijk later nog aangevuld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid