Scott Stratten: Unmarketing
PeekAnalytics publiceerde onlangs een lijst met de meest invloedrijke personen in social media. De Canadese marketeer en auteur Scott Stratten staat op de vijfde plaats, naast mensen als Chris Brogan, Robert Scoble en Gary Vaynerchuk.
De belangrijkste boodschap van Scott Stratten, auteur van het boek UnMarketing: stop met marketing en ga aan de slag met engagement.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaStratten komt op 20 maart naar Nederland, tijdens het B2B Marketing Forum 2012, en gezien zijn video’s op Youtube lijkt het me een onderhoudende spreker. Wat gaat hij tegen het Nederlandse publiek zeggen? Molblog had hierover een kort vraaggesprek met Stratten.
Het boek Unmarketing bestaat voornamelijk uit een verzameling (persoonlijke) verhalen en observaties, met als voornaamste boodschap dat ‘business is built on relationships’. Zijn definitie van marketing is echter wel een hele smalle: zo meent hij dat marketing slechts draait om het pushen van de boodschap en 'hopen op het beste'.
Unmarketing is het tegenovergestelde daarvan, aldus Stratten: ‘Klassieke marketing gaat om ‘push & pray’. Je pusht boodschappen en bidt dat mensen je producten dan kopen. Unmarketing gaat om ‘pull and stay’, je zorgt ervoor dat je je publiek naar je toe trekt en dat je in het vizier blijft, zodat als ze iets kopen, jou kiezen.'
Marketeers hebben hun social media-strategie inmiddels (een beetje) op orde, maar zullen nu het gesprek moeten aangaan. Kun je een aantal do’s en dont’s noemen?
Stratten: ‘Jawel, ten eerste: onthoud dat het een conversatie is, geen dictaat. Probeer niet op ieder platform tegelijk te zijn, focus en groei. Maak er echter wel een gewoonte van om daar consistent aanwezig te zijn. Als je sneller een brief kunt posten en reageren op een tweet, doe je iets fout. En zorg ervoor dat het niet alleen maar om jou draait. Zie het als een networking event, en laat zien dat het je interesseert.’
Wat moeten marketeers met ROI bij social media?
Stratten: ‘Het probleem met social media ROI is dat we de verkeerde zaken meten. De transacties en business vinden plaats buiten social media. Binnen social media wordt vooral gewerkt aan vertrouwen, wat weer zorgt voor transacties.’
Je spreekt in maart op het B2B Marketing Forum 2012. Heb je nog een boodschap voor b2b marketeers?
‘Ook b2b betekent 'person2person'. Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Onthou dat.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid