Overslaan en naar de inhoud gaan

Scott Stratten: Unmarketing

PeekAnalytics publiceerde onlangs een lijst met de meest invloedrijke personen in social media. De Canadese marketeer en auteur Scott…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

PeekAnalytics publiceerde onlangs een . De Canadese marketeer en auteur Scott Stratten staat op de vijfde plaats, naast mensen als Chris Brogan, Robert Scoble en Gary Vaynerchuk.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste boodschap van Scott Stratten, auteur van het boek : stop met marketing en ga aan de slag met engagement.

Stratten komt op 20 maart naar Nederland, tijdens het , en gezien zijn lijkt het me een onderhoudende spreker. Wat gaat hij tegen het Nederlandse publiek zeggen? Molblog had hierover een kort vraaggesprek met Stratten.

Het boek Unmarketing bestaat voornamelijk uit een verzameling (persoonlijke) verhalen en observaties, met als voornaamste boodschap dat ‘business is built on relationships’. Zijn definitie van marketing is echter wel een hele smalle: zo meent hij dat marketing slechts draait om het pushen van de boodschap en 'hopen op het beste'.

Unmarketing is het tegenovergestelde daarvan, aldus Stratten: ‘Klassieke marketing gaat om ‘push & pray’. Je pusht boodschappen en bidt dat mensen je producten dan kopen. Unmarketing gaat om ‘pull and stay’, je zorgt ervoor dat je je publiek naar je toe trekt en dat je in het vizier blijft, zodat als ze iets kopen, jou kiezen.'

Marketeers hebben hun social media-strategie inmiddels (een beetje) op orde, maar zullen nu het gesprek moeten aangaan. Kun je een aantal do’s en dont’s noemen?
Stratten: ‘Jawel, ten eerste: onthoud dat het een conversatie is, geen dictaat. Probeer niet op ieder platform tegelijk te zijn, focus en groei. Maak er echter wel een gewoonte van om daar consistent aanwezig te zijn. Als je sneller een brief kunt posten en reageren op een tweet, doe je iets fout. En zorg ervoor dat het niet alleen maar om jou draait. Zie het als een networking event, en laat zien dat het je interesseert.’

Wat moeten marketeers met ROI bij social media?
Stratten: ‘Het probleem met social media ROI is dat we de verkeerde zaken meten. De transacties en business vinden plaats buiten social media. Binnen social media wordt vooral gewerkt aan vertrouwen, wat weer zorgt voor transacties.’

Je spreekt in maart op het . Heb je nog een boodschap voor b2b marketeers?
‘Ook b2b betekent 'person2person'. Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Onthou dat.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in