Second screen zorgt nu nog vooral voor afleiding
De resultaten werden vorige week gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Second screen van Buzz naar Business’, door Station10. Tijdens deze bijeenkomst werd ook de nieuwe IAB Taskforce Second Screen geintroduceerd.
'TV loopt het risico te verworden tot een achtergrondmedium met teruglopende advertentie-inkomsten', waren de eerste woorden van de voorzitter van de IAB Taskforce Second Screen, Jeroen Doucet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaStation 10 heeft onderzoek gedaan naar de potentie van second screen in relatie tot de first screen, de televisie. Mogelijke inkomsten door second screen zijn; behoud van kijkers op het first screen, adverteren op second screen, opbouwen van kijkerprofielen of betaalde apps.
Uit de analyse blijkt dat er weinig directe inkomsten gegenereerd worden. Het rendement is het hoogste, als behoud van de kijkers voor het first screen gerealiseerd wordt.
De uitkomst van een enquête onder de gasten van de bijeenkomst (65 managers uit de media sector) onderstreepte de analyse. De helft van de aanwezigen noemt ‘Loyaliteit en het verbeteren van de kijkervaring’ als belangrijkste doelstelling van hun second screen-activiteiten. Over één jaar is dit ‘Genereren van inkomsten uit sponsoring, advertising of transacties’.
'De grote uitdaging is om tablets, smartphones en laptops, die nu nog afleiden, om te zetten in toegevoegde waarde. Op korte termijn zit het rendement in het behoud van de tv-kijkers. Op langere termijn worden de directe inkomsten uit advertenties en profiling interessant. Dat is echter alleen weggelegd voor zenders en programma’s die in staat zijn om de kijkers op het second screen blijvend te boeien', aldus Doucet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid