Overslaan en naar de inhoud gaan

Retailmarketeers moeten nog wennen aan omnichannel-aanpak

Nog niet de helft van retailmarketeers heeft een omnichannel-strategie, blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Marike van Zanten

related partner content for mobile comes here

Retailers zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om de bedreigingen van internet om te zetten in kansen. ‘Omnichannel’ is daarbij een sleutelwoord. Maar dat is nog niet overal doorgedrongen, blijkt uit onderzoek van Adformatie, in samenwerking met Snakeware, bureau voor digitale media.

Van de 200 ondervraagde retailmarketeers heeft bijna veertig procent (37,4) al een omnichannelstrategie geformuleerd en wil een even groot deel (38,1%) dat de komende twaalf maanden gaan doen. Een minderheid van 22,3% van de marketeers heeft geen strategie en is dat voorlopig ook niet van plan.

Onscherp beeld van de consument

Voor een omnichannelstrategie is inzicht in de customer journey een must: bijna de helft van de marketeers (47,7%) zegt zicht te hebben op het online- en offlinetraject dat de klant aflegt op weg naar de aankoopbeslissing. Nog eens een derde (34%) wil dat inzicht de komende twaalf maanden verkrijgen en het beeld van het consumentengedrag aanscherpen. 

Nu is dat beeld vaak nog behoorlijk onscherp. Het verzamelen en beheren van klantdata reikt meestal nog niet verder dan NAW-gegevens, websitebezoek, omzet per klant en aankoophistorie, zo komt uit het onderzoek naar voren.

Big Data nog niet ten volle benut

Slechts een derde van de marketeers koppelt demografische kenmerken aan de NAW-gegevens (36%), brengt het volledige digitale gedrag van de klant in kaart in plaats van alleen het eigen websitebezoek te registreren (31,5%) en verrijkt de verzamelde gegevens over de aankoophistorie van klanten met data over hun interessegebieden (30,5%). 

Daarnaast houdt nog geen een vijfde van de marketeers (18,8%) de locatie en tijd van digitaal (aankoop)gedrag bij, terwijl deze data belangrijk zijn voor het signaleren van consumentenpatronen en het real-time inspelen op het gedrag van de klant.

Retailmarketeers hebben dus nog een lange weg te gaan in het benutten van het volledige potentieel van Big Data. 

Andere opvallende uitkomsten:

* Ruim een derde van de marketeers heeft alle kanalen nu al volledig geïntegreerd, de rest wil dat dit jaar doen. 

* Bijna 40 procent past de campagnes aan op individuele behoeften, device en locatie van de consument. 

* Een kwart van de marketeers zet retargeting in. Ruim 40 procent doet dat niet.

Het volledige artikel met alle resultaten van het onderzoek staat in Adformatie .

Klik hier voor de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in